1. Om tilsynet
Vegtilsynet har gjennomført tilsyn med Statens vegvesen si etterleving av krav til drift og vedlikehald av rekkverk. Tilsynet vart gjennomført i Region sør, vegavdeling Telemark.
Inspeksjonen hadde fokus på følgande:
- vedlikehald
- montering
- overgangar
- avslutningar
Det vart gjennomført sluttmøte med byggherre 26.04.19 for å undersøkje nærare korleis trafikkfarlege forhold ved rekkverk vert identifisert og handtert. I sluttmøtet vart Vegtilsynet sine registreringar frå inspeksjonen lagt fram.
2. Bakgrunn
Vegtilsynet skal føre risikobasert tilsyn med at Statens vegvesen og Nye Veier AS har tilstrekkelege og effektive styringssystem som sikrar at krav til trafikktryggleik blir følgt. Å vere risikobasert inneber å prioritere tilsynsaktiviteten mot dei områda der risikoen for alvorlege trafikkulykker på vegen er størst. At tilsynet ser på styringssystemet betyr at det rettast mot relevante delar av selskapa sine styringssystem i form av revisjonar og verifikasjonar.
Vegtilsynet utarbeider kvart år eit tilsynsprogram, der vi avgjer kva tema og tilsynssaker vi skal jobbe med i programåret. Rekkverk og sideterreng er viktig for å ivareta tryggleiken til trafikantane, og vil ha stor verknad på skadeomfanget når ulykka først inntreff. Rekkverk og sideterreng er derfor eitt av tre hovudtema for tilsynsprogrammet i 2019.
I 2017 og 2018 gjorde vi fleire funn knytt til rekkverk, der spesielt manglande boltar var eit gjennomgåande problem. Dette går fram av tilsynssak 2018-19 mot Vegdirektoratet.
For å følge opp sak 2018-19 vil Vegtilsynet gjennomføre enkelte inspeksjonar av rekkverk på riksvegane. I Region sør vil det bli gjennomført ein inspeksjon.
Inspeksjonen i denne saka vart gjennomført på Ev 134, Rv 9 og Rv 41 på dagtid den 10. og 11.04.19. Det var fint opphaldsvêr og minimalt med snø på bakken. Kart over inspeksjonen ligg som vedlegg 1.
3. Mål
Målet med tilsynet har vore å undersøke om Statens vegvesen, vegavdeling Telemark, sikrar at eksisterande rekkverk på riksveg ivaretek tryggleiken til trafikantane.
4. Tilsynsresultat
Tilsynskriterium: Rekkverk på Ev 134, Rv 9 og Rv 41 innanfor driftskontrakt 0801 Vest Telemark i vegavdeling Telemark skal vere i samsvar med eksterne krav til:
• vedlikehald
• montering
• overgangar
• avslutningar
Lover og reglar gitt med heimel i lov, som har effekt på tryggleiken knytt til riksvegane, utgjer minimumskrav til tryggleik. Handbok N101 Rekkverk og vegens sideområder har som føremål å ivareta tryggleiken til blant andre trafikantane.1 Vegtilsynet har valt å undersøke etterlevinga av utvalde deler av denne handboka.
Tilsynsbevis 1
Skada rekkverk som vil kunne representere ein trafikkfare, skal reparerast snarast mogleg, jf. Handbok N101 kap. 3.2.7. Vegtilsynet gjorde 28 registreringar der rekkverk ikkje var reparert i samsvar med krav:
Tabell 1: Funn etter inspeksjon
Beskrivelse | Kommentar | Plassering |
Manglande stolpe | EV 134 17\11,838 834-Telemark\Vinje Vinjevegen | |
Manglande stolpe | I overgang til bru | RV 41 5\6,112 829-Telemark\Kviteseid Kviteseidvegen |
Manglar rekkverksstolper | Gjeld begge sider av vegen, i overgang til bru | EV 134 14\1,400 829-Telemark\Kviteseid Brunkebergvegen |
Skadd rekkverk | Knekt/manglande stolpe | EV 134 19\11,432 834-Telemark\Vinje Haukelivegen |
Skadd rekkverk | Ca. 10 meter langt rekkverk | EV 134 17\5,795 834-Telemark\Vinje Vinjevegen |
Skadd rekkverk, betong | I sving | RV 41 5\3,909 829-Telemark\Kviteseid |
Skadd rekkverk, knekte stolper | Gjeld fleire stolpar, i hårnålssving | RV 9 1\13,629 834-Telemark\Vinje Bykleheivegen |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | I tunnelmunning | EV 134 1\4,148 1228-Hordaland\Odda |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | 1 stolpe | Manglar koordinat |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | 1 stolpe | RV 41 6\0,075 829-Telemark\Kviteseid |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | RV 41 6\0,053 829-Telemark\Kviteseid Kviteseidvegen | |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | Gjeld 2 stolpar | KV 1041 1\0,127 829-Telemark\Kviteseid Spjotsoddvegen |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | 1 stolpe | RV 41 3\14,077 830-Telemark\Nissedal Nissedalsvegen |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | 1 stolpe | RV 41 5\3,277 829-Telemark\Kviteseid Kviteseidvegen |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | 1 stolpe | RV 41 6\5,189 829-Telemark\Kviteseid Kviteseidvegen |
Skadd rekkverk, knekt stolpe | EV 134 17\10,968 834-Telemark\Vinje Vinjevegen | |
Skadd rekkverk, manglande stolpe | Ved rekkverksavslutning | EV 134 15\9,638 833-Telemark\Tokke Høydalsmovegen |
Manglande innfesting | 1 stolpe ved nedføring | RV 41 1\5,135 830-Telemark\Nissedal Høgfoss |
Manglande innfesting | 1 stolpe | RV 41 3\2,002 830-Telemark\Nissedal Treungvegen |
Manglande innfesting | 1 stolpe | RV 41 4\0,399 829-Telemark\Kviteseid Kviteseidvegen |
Manglande innfesting | Tunnelmunning | EV 134 1\4,156 1228-Hordaland\Odda |
Manglande innfesting | Gjeld 2 stolpar | EV 134 2\7,409 1228-Hordaland\Odda |
Manglande innfesting | Gjeld 9 stolpar | EV 134 2\7,341 1228-Hordaland\Odda |
Manglande innfesting | EV 134 601\0,001 1228-Hordaland\Odda | |
Manglande innfesting | Innfesting i fjell | EV 134 15\10,053 833-Telemark\Tokke Høydalsmovegen |
Manglande innfesting | Innfesting mot fjell | RV 41 5\5,565 829-Telemark\Kviteseid Kviteseidvegen |
Manglande innfesting | Gjeld to stader | RV 41 5\5,808 829-Telemark\Kviteseid Kviteseidvegen |
Manglande innfesting | Manglande innfesting mellom stolpe og skinne, gjeld 3 stolpar | EV 134 13\1,662 829-Telemark\Kviteseid Brunkebergvegen |

Tilsynsbevis 2
Rekkverket skal alltid monterast i samsvar med leverandørens monteringsbeskriving, jf. Handbok N 101 kap. 3.3.2. Vegtilsynet gjorde 84 registreringar der rekkverk ikkje var i samsvar med krav:
Tabell 2: Funn etter inspeksjon
Beskrivelse | Kommentar | Plassering |
Manglande boltar |
Sjå vedlegg 2. Ligger i PDF-versjonen av tilsynsrapporten. Last ned under |
Sjå vedlegg 2 for plassering |


Tilsynsbevis 3
Rekkverket skal alltid starte og avsluttast slik at det ikkje utgjer ein risiko for personskadar, jf. Handbok N 101 kap. 3.3.2. Vegtilsynet gjorde 7 registreringar der rekkverk ikkje var i samsvar med krava:
Tabell 3: Registreringar frå inspeksjon
Beskrivelse | Kommentar | Plassering |
Trafikkfarleg rekkverksavslutning |
Knekt stolpe, manglande boltar |
EV 134 20\6,597 834-Telemark\Vinje Haukelivegen |
Trafikkfarleg rekkverksavslutning |
Brøyteskade, påkøyrd |
EV 134 20\2,873 834-Telemark\Vinje Haukelivegen |
Trafikkfarleg rekkverksavslutning |
Brøyteskade, påkøyrd |
EV 134 19\9,117 834-Telemark\Vinje Haukelivegen |
Trafikkfarleg rekkverksende |
|
RV 41 3\2,010 830-Telemark\Nissedal Treungvegen |
Trafikkfarleg innfesting av rekkverksende |
I overgang til betongrekkverk |
EV 134 14\5,248 833-Telemark\Tokke Høydalsmovegen |
Trafikkfarleg rekkverksovergang |
Overgang til bru |
EV 134 18\25,899 834-Telemark\Vinje Haukelivegen |
Trafikkfarleg rekkverksovergang |
2 stk |
RV 41 3\12,579 830-Telemark\Nissedal Nissedalsvegen |
Vegtilsynet gjer merksam på at endeavslutningane er vurdert mot dagens krav til endeavslutning, ikkje mot andre krav som eventuelt gjaldt på byggetidspunktet.
Desse registreringane vert derfor ikkje kategorisert som brot på dagens krav. Ut frå eit trafikktryggleiksperspektiv vel Vegtilsynet å ta dei med som forbetringspunkt i rapporten.

Avslutningsmøte 26. april 2019
Vegtilsynet presenterte registreringane frå inspeksjonen i avslutningsmøte med byggjeleiar for vedlikehald på den aktuelle driftskontrakten den 26.04.19. Han opplyste at dei ikkje var kjend med alle dei aktuelle registreringane. Kontrakten er på 89 mil veg, og spesielt på høgfjellet skjer inspeksjon og utbetring om våren. Kva gjeld avklipte rekkverksstolpar, kan dette skuldast snøfresen, og dette oppdagar ein ikkje/får ikkje utbetra før snøen er borte.
Kva gjeld boltar er ikkje dagens inspeksjonar så detaljert at dei fangar dette opp. Byggeleiar har ein teori om at dei manglande boltane kan skyldast at ein tidlegare nytta gamle rekkverksskinnar om igjen ved montering og utbetring av rekkverk. Desse passa ikkje alltid saman godt nok til at ein fekk i alle boltane. Denne praksisen er dei gått bort frå, og dei nyttar no berre nye skinnar.
Vurdering
Vegtilsynet har kategorisert 112 registreringar som «ikkje i samsvar» med krav i Handbok N101 innanfor driftskontrakt 0801 Vest Telemark i vegavdeling Telemark, og 7 registreringar som forbetringspunkt. Registreringane var ikkje fanga opp av Statens vegvesen, og 89 av registreringane var manglande boltar, som vegavdelinga opplyser at dei ikkje har inspeksjonsrutinar for.
Manglande inspeksjonsrutinar for boltar er allereie påvist som ein systematisk svikt i Statens vegvesen, i pågåande tilsynssak 2018-19. Vegtilsynet hadde møte med Vegdirektoratet 11. april 2019, og dei jobbar med tiltak både for å inspisere og utbetre rekkverka på riks- og fylkesvegnettet på kort sikt, samt systemtiltak for å sikre at avvika ikkje gjentek seg.
Vegtilsynet set derfor ikkje eit nytt avvik på Statens vegvesen, men rår vegavdeling Telemark til å gjere ei sjølvstendig vurdering av kor kritisk registreringane er for trafikktryggleiken, og minimum følgjer opp tiltaka som kjem frå Vegdirektoratet.
5. Konklusjon
Vegtilsynet har registrert 112 brot på Handbok N101, og 7 forbetringspunkt.
Manglande inspeksjonsrutinar for boltar er allereie påvist som ein systematisk svikt i Statens vegvesen i pågåande tilsynssak 2018-19. Vegtilsynet set derfor ikkje eit nytt avvik i denne saka.
Vedlegg 1: Kartoversikt over registreringar
Kartutsnittet viser dei 119 registreringane innanfor driftskontrakt 0801 Vest Telemark

Vedlegg 2: Funn etter inspeksjon, tilsynsbevis 2
Ligger i PDF-versjonen av tilsynsrapporten. Last ned under