Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Vegdekkeprosjekter

Om rapporten

Denne rapporten er basert på tilsyn rettet mot Statens vegvesen, Region sør. Tilsynssaken omhandler håndtering av sikkerhetskritiske forhold i forbindelse med vegdekkeprosjekter.

Rapporten inneholder en oppsummering av tilsynet og en presentasjon av tilsynsfunn. Med bakgrunn i tilsynsfunnene har Vegtilsynet kommet med to tilrådninger.

Samandrag

Tilsynssaken omhandler hvordan Statens vegvesen, Region sør håndterer sikkerhetskritiske forhold i forbindelse med vegdekkeprosjekter. Saken er avgrenset til vegdekkeprosjekter i Aust-Agder og Buskerud for 2013, og det er foretatt dokumentgjennomgang og gjennomført intervju med bakgrunn i disse prosjektene.

Kvalitetssystemet til Statens vegvesen med tilhørende krav- og hjelpedokument, beskriver hvordan ulike arbeidsprosesser skal gjennomføres. Vegdekkeprosjekt er definert som et vedlikeholdsprosjekt.

Andre element i veginfrastrukturen kan påvirkes i forbindelse med gjennomføring av et vegdekkeprosjekt. I Handlingsprogrammet 2010–2013, som er etatens gjennomføringsplan for Nasjonal transportplan (NTP), står det: «Det er nødvendig å få gode langsiktige planer for vedlikeholdet og samordning av tiltak. Dette gjelder både samordning av ulike vedlikeholdstiltak og samordning mellom vedlikehold og investeringer.»

I denne tilsynssaken har Vegtilsynet undersøkt i hvilken grad styring og oppfølging legger til rette for at trafikkfarlige forhold ikke blir etablert eller forverret ved gjennomføringen av et vegdekkeprosjekt. Det er blant annet sett på bruken av kvalitetssystemet, og om prosjekteier og prosjektleder har brukt de styrende dokumentene som prosjektbestilling, prosjektstyringsplan og kvalitetsplan som verktøy for å tydeliggjøre og formidle oppgaven, formidle ønsket kvalitet og definere ansvaret for at det ikke skal etableres nye avvik i forbindelse med prosjektet. Videre har Vegtilsynet undersøkt hvilke risikovurderinger som gjøres i forbindelse med vegdekkeprosjekt, og hvordan vegdekkeprosjekt går frem for å sikre at sikkerhetskritiske forhold, som f. eks. lavt rekkverk, blir vurdert i forbindelse med dekkelegging.

Tilsynet har vist at kvalitetssystemet ikke benyttes, og at det ikke utarbeides styrende dokumenter som skal sikre kvalitet i vegdekkeprosjektene. Tilsynet har også vist at det mangler tydelige rutiner for hvordan sikkerhetskritiske forhold som etableres eller forverres i forbindelse med vegdekkeprosjekt skal identifiseres, vurderes og håndteres, og det er ikke tydeliggjort hvem som har ansvar for at dette gjøres.

I tilsynssaken er det avdekket to avvik og gjort fire observasjoner. Basert på tilsynsfunnene, kommer Vegtilsynet med to tilrådninger. Tilsynspart skal innen en fastsatt frist komme med tilbakemelding på hvordan tilrådningene vil bli håndtert, sammen med en tidsplan for gjennomføring av eventuelle tiltak.

Tilsynsresultat

Avvik
Mangel på samsvar med krav
Observasjon
Forhold der ein gjennom revisjonen har sett at det er potensial for forbetring hos tilsynspart.
Ingen funn
Undersøkelsen har ikke avdekket avvik eller observasjoner
Funn 1 - Avvik
Statens vegvesen, Region sør legger ikke prosessen Gjennomføre vegdekkeprosjekter i Kvalitetssystemet til grunn for arbeidet i forbindelse med dekkelegging.
Funn 2 - Avvik
Statens vegvesen, Region sør kan ikke dokumentere at det er utarbeidet styrende dokumenter i samsvar med krav for gjennomføring av vedlikeholdsprosjekt, og det er heller ikke søkt om fravik fra krav om å utarbeide styrende dokument.
Funn 3 - Observasjon
Statens vegvesen, Region sør sikrer ikke at føringer som gjelder trafikksikkerhetstiltak i Resultatavtalen mellom regionvegsjefen og vegavdelingene er forstått og blir gjennomført.
Funn 4 - Observasjon
Håndbok 271 Risikovurderinger i vegtrafikken, og metodene denne beskriver, brukes ikke som et verktøy for å avdekke sikkerhetskritiske forhold i forbindelse med vegdekkeprosjekter i Statens vegvesen, Region sør.
Funn 5 - Observasjon
Statens vegvesen, Region sør har ikke tydelige rutiner for hvordan sikkerhetskritiske forhold som oppstår ved dekkelegging skal håndteres
Funn 6 - Observasjon
Det er mangler ved Statens vegvesen, Region sør sine rutiner for kontroll av friksjon etter dekkelegging.