Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Trafikkberedskap - planlegging og etablering av omkjøringsruter

Om rapporten

Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen, Region midt. Tilsynssaken gjelder trafikkberedskap, og er avgrenset til planlegging og etablering av omkjøringsruter.

Med bakgrunn i tilsynsfunnene har Vegtilsynet gitt fire tilrådinger.
Tilsynspart skal innen fastsatt frist komme med tilbakemelding på hvordan tilrådingene vil bli håndtert, sammen med en handlingsplan for gjennomføring av eventuelle tiltak.

Samandrag

Dersom hendelser på vegnettet fører til at veger må stenge, kan dette gi store utfordringer når det gjelder framkommelighet og trafikksikkerhet. Statens vegvesen har ansvar for å etablere rutiner for å håndtere slike hendelser, slik at ulemper for trafikkavviklingen og konsekvenser for trafikksikkerhet blir minst mulig. Vegtilsynet har gjennomført en sak som gjelder planlegging av omkjøringsruter. Tilsynspart i saken er Statens vegvesen, Region midt. Deler av saken er avgrenset til E6 som går gjennom Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.

Målet med tilsynet har vært å undersøke om Statens vegvesen, Region midt sikrer høy trafikksikkerhet, god framkommelighet og regularitet dersom hovedvegnettet blir stengt.

Tilsynssaken har tatt for seg to problemstillinger:

For det første ville Vegtilsynet undersøke om arbeidet med planer for omkjøringsruter blir styrt og følgt opp i samsvar med krav.

Dokumentasjonen Vegtilsynet har fått tilsendt har ikke beskrevet ansvar og prosess for utarbeidelse av regionen sin samlede plan for omkjøringsruter. I tillegg er vegavdelingene sitt ansvar i liten grad beskrevet.

For det andre ville Vegtilsynet undersøke om Statens vegvesen, Region midt utarbeider planer for omkjøringsruter i samsvar med krav.

Tilsynet viser at det er svakheter ved regionen sitt system for gjennomføring av risiko- og sårbarhetsanalyse og utarbeidelse av planer for omkjøringsruter. Tilsynet har også vist at det manglar en samlet regional plan for omkjøringsruter og at enkeltplaner for omkjøringsruter i vegavdelingene Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag ikke er i samsvar med krav. I tillegg har de som er involvert når planene skal iverksettes, ulike versjoner av planene.

Funnene tilsier at det er en risiko for at endringer i vegnettet ikkje blir fanget opp ved utarbeidelse/revidering av planer for omkjøringsruter. I tillegg viser funnene at brukerene av planverket ikke har tilgang til lik og tilstrekkelig informasjon om tilsynsrapport 2015–03 4 omkjøringsalternativene ved stenging av veg, og at det i liten grad blir gjennomført øvelser.

Vegtilsynet vurderer på denne bakgrunn at Statens vegvesen, Region midt ikke styrer og følger opp arbeidet med planer for omkjøringsruter i samsvar med krav. Planer for omkjøringsruter er heller ikke i samsvar med krav, og det kan ha som konsekvens at det blir iverksatt planer som ikke i tilstrekkelig grad ivaretar hensyn til trafikksikkerhet, framkommelighet og regularitet.

Tilsynsresultat

Avvik
Mangel på samsvar med krav
Observasjon
Forhold der ein gjennom revisjonen har sett at det er potensial for forbetring hos tilsynspart.
Ingen funn
Undersøkelsen har ikke avdekket avvik eller observasjoner
Funn 1 - Avvik
Statens vegvesen, Region midt har ikke et styringssystem som sikrer at arbeidet med planer for omkjøringsruter blir styrt og følgt opp i samsvar med krav.
Funn 2 - Observasjon
Innhentede data viser at Statens vegvesen, Region midt, ikke har et system som sikrer at risiko- og sårbarhetsanalyser blir gjennomført jevnlig.
Funn 3 - Avvik
Statens vegvesen, Region midt har ikke utarbeidet samlet plan for omkjøringsruter og enkeltplaner for omkjøringsruter i samsvar med krav.
Funn 4 - Observasjon
Det er ikke samsvar mellom stengingslenkene og omkjøringsruter som er gjort kjent for entreprenørane gjennom beredskapsplanen i driftskontrakten kapittel D2-S17, og det som Region midt har gjort tilgjengelig for Vegtilsynet.
Funn 5 - Observasjon
Innhentede data tyder på at Statens vegvesen, Region midt, ikke gjennomfører og evaluerer egne øvelser som gjelder håndtering av hendelser på veg.