Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Styringssystem for sikker veg

Om rapporten

Tilsynssaken omhandler styringssystemet for sikker vei i Nye Veier AS.

Rapporten inneholder en oppsummering av tilsynet og en presentasjon av tilsynsfunn. Nye Veier AS skal innen fastsatt frist gi tilbakemelding på hvordan avvik vil bli håndtert, sammen med en tidsplan for gjennomføring.

Samandrag

Vegtilsynet har i perioden 04.11.2016 til 21.12.2016 gjennomført tilsyn med Nye Veier AS sitt styringssystem. Tilsynet har omfattet den delen av styringssystemet som er relevant for ivaretakelse av krav til sikker veginfrastruktur (kvalitetssystem for sikker veg). Tilsynssaken har undersøkt om Nye Veier har etablert et tilstrekkelig kvalitetssystem for sikker veg i planleggingsfasen og utbyggingsfasen, med hovedvekt på strategisk nivå internt i Nye Veier og i selskapets krav til entreprenører.

Nye Veier sitt kvalitetssystem for sikker veg bærer preg av at selskapet er relativt nyetablert. Vegtilsynet mener likevel at kvalitetssystemet har god struktur og inneholder mange av de riktige elementene for et kvalitetssystem. Spesielt støttefunksjoner for kvalitet og prosesser for å oppnå kvalitet i byggingen av veginfrastruktur, herunder krav til totalentreprenørene, fremstår som tilstrekkelige. Det er imidlertid svakheter i flere prosesser av mer strategisk art, dvs. de som gjelder ledelse, planlegging og kontinuerlig forbedring av systemet. Flere av observasjonene gjelder forhold som ikke er kritiske i den fasen Nye Veier er i nå, men som Vegtilsynet mener det er viktig at selskapet forbedrer før første vegutbygging starter våren 2017.

Tilsynsresultat

Avvik
Mangel på samsvar med krav
Observasjon
Forhold der ein gjennom revisjonen har sett at det er potensial for forbetring hos tilsynspart.
Ingen funn
Undersøkelsen har ikke avdekket avvik eller observasjoner
Tilsynskriterium 1: Ved etableringen av kvalitetssystemet skal det tas hensyn til konteksten for virksomheten Modeller og prinsipper som grunnlag for styringssystemet:
Funn 1 - Observasjon
NV har ikke fastsatt hvilke(n) modell(er) eller anerkjente prinsipper for styringssystemer som deres styringssystem skal baseres på, herunder den delen av styringssystemet som gjelder kvalitet for sikker veg.
Interessentanalyse med tilhørende krav:
Funn 2 - Observasjon
En interessentanalyse med tilhørende krav til kvalitet er ikke ferdigstilt og formelt lagt til grunn av øverste ledelse i NV.
Tilsynskriterium 2: Kvalitetssystemet skal være forankret i og forpliktet av virksomhetens øverste ledelse Uttrykt forpliktelse til krav om kvalitet:
Funn 3 - Avvik
Kvalitetspolicyen i NV inneholder ingen beskrivelse av hvilke regulative eller avtalebaserte krav til sikker veginfrastruktur eller kvalitetssystem som NV skal forholde seg til.
Ansvar, myndighet og roller:
Funn 4 - Observasjon
Kvalitetspolicyen i NV inneholder ingen samlet oversikt over ansvar, myndighet og roller for kvalitet i NV.
Tilsynskriterium 3: Kvalitetssystemet skal baseres på risikostyring og målstyring Målstyringen:
Funn 5 - Observasjon
HMS og kvalitet er slått sammen i målstrukturen på strategisk nivå.
Risikostyringen:
Funn 6 - Observasjon
Kvalitet ved sikker veginfrastruktur er ikke i tilstrekkelig grad operasjonalisert i NVs maler, eksempler for vurdering og rapportering av risiko.
Tilsynskriterium 4: Det skal legges til rette for at kvalitetssystemet forvaltes, etterleves og dokumenteres Ressurser:
Funn 7 - Ingen funn
Forholdet anses å være i samsvar med god praksis.
Erfaringsoverføring:
Funn 8 - Observasjon
Aktiviteter for erfaringsoverføring er i liten grad dokumentert.
Bevisstgjøring og kommunikasjon:
Funn 9 - Ingen funn
Forholdet anses å være i samsvar med god praksis.
Tilsynskriterium 5: Prosesser, produkter og tjenester levert fra eksterneskal kvalitetsstyres Krav til entreprenør om kvalitet i leveranser og kvalitetssystem:
Funn 10 - Observasjon
NV har ikke stilt krav om at leverandørenes kvalitetssystem skal baseres på eller være sertifisert etter en bestemt standard.
Krav om kvalitetskontroll:
Funn 11 - Observasjon
NV mangler et ferdig utarbeidet og godkjent hjelpedokument (mal) for kontroll med entreprenørenes tekniske kontrollplan og etterlevelse av slike planer.
Tilsynskriterium 6: Det skal kontrolleres at krav til produkter og tjenesterhar blitt oppfylt før frigivelse Datainnhenting:
Funn 12 - Ingen funn
Vegtilsynet har ikke undersøkt om oppfyllelse av kravene faktisk kontrolleres av NV, da det ikke vil være mulig før en leveranse i form av utbygd veg foreligger.
Tilsynskriterium 7: Kvalitetssystemets effektivitet og virkning skal evalueres Intern revisjon:
Funn 13 - Ingen funn
Forholdet anses å være i samsvar med god praksis.
Krav til leverandør om evaluering av eget kvalitetssystem og leveranser:
Funn 14 - Ingen funn
Forholdet anses å være i samsvar med god praksis.
Ledelsens gjennomgåelse av kvalitetssystemet:
Funn 15 - Ingen funn
Forholdet anses å være i samsvar med god praksis.
Tilsynskriterium 8: Det skal foreligge prosesser for forbedring av kvalitetssystemet Avvikshåndteringen:
Funn 16 - Ingen funn
Vegtilsynet har ikke undersøkt om prosedyren for avvikshåndteringen er hensiktsmessig og etterleves.
Kontinuerlig forbedring:
Funn 17 - Observasjon
Det foreligger ikke en prosess for kontinuerlig forbedring av styringssystemet (for kvalitet) på overordnet nivå i NV.