Samandrag
Målet med tilsynet har vært å undersøke om Statens vegvesen har et styringssystem som gir sikker trafikkavvikling for trafikantene ved bruk av ledebil under arbeid og ved hendelser i tunnel.
Arbeid med oppgradering av tunneler vil foregå i flere år framover, og mange steder vil det være nødvendig med kolonnekjøring og bruk av ledebil. Det er svært viktig at trafikantenes sikkerhet blir ivaretatt under dette arbeidet.
Vegtilsynet har undersøkt om Statens vegvesen har utarbeidet et styringssystem som sikrer gode rutiner for ledebilkjøring i vegtunneler der det foregår arbeid. I tillegg ønsket Vegtilsynet å undersøke om systemet også omfatter rett kompetanse, nødvendig opplæring og jevnlig evaluering av arbeidsvarsling og ledebilkjøring.
Tilsynssaken viste at det gjenstår noe arbeid med å utarbeide prosesser i styringssystemet og å detaljere disse. Det er ikke krav til at det skal være kommunikasjon mellom trafikkdirigenter, ledebilsjåfør og arbeidere i tunnelen. Kommunikasjon kan sikre at kolonnen ikke kjører inn i en hendelse og at trafikkdirigenter, ledebilsjåfør og arbeidere inne i tunnelen raskt vil kunne bli varslet om noe skulle skje.
Kolonnekjøring over fjelloverganger har mer detaljerte krav, og disse omhandler også krav til kommunikasjon og hvordan en eventuell evakuering av kolonne skal foregå. Prosessene for «Behandle arbeidsvarsling» er ikke blitt evaluert eller forbedret systematisk nok.
Det er fastsatt hvilken kompetanse skiltmyndighet skal ha og opplæring av skiltmyndighet er sikret. Krav satt til kompetanse for ledebilsjåfører er ikke gode nok til å sikre håndtering av en eventuell hendelse i tunnel.
Vegtilsynet fant at Statens vegvesen ved Vegdirektoratet:
har fastsatt mål for trafikksikkerhet,
ikke har sikret at prosedyrer for ledebilkjøring i tunnel dekker de mest alvorlige forhold for trafikksikkerheten,
ikke har ferdigstilt prosessen «Behandle arbeidsvarsling»
har fastsatt kompetansekrav til skiltmyndigheten
har sikret nødvendig opplæring av skiltmyndighet
ikke har satt tydelige krav til kompetanse hos ledebilsjåfører, for håndtering av hendelser i tunnel
ikke arbeider systematisk nok med evaluering og forbedring av prosesser og prosedyrer for utførelse av arbeidsvarsling.
Vegtilsynet har funnet fire avvik som vil bli fulgt opp med Vegdirektoratet.