Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Klimatilpasning i planfasen. Region vest

Om rapporten

Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen, Region vest. Tilsynssaken omhandler klimatilpasning i planlegging av vegprosjekter, og bruk av Statens vegvesen sitt styringssystem i denne prosessen.

Rapporten inneholder en oppsummering av tilsynet og en presentasjon av tilsynsfunnene.

Tilsynspart skal innen fastsett frist komme med tilbakemelding på hvordan avvikene vil bli håndtert, sammen med en plan for gjennomføring. På bakgrunn av denne tilbakemeldingen vil Vegtilsynet vurdere videre oppfølging, eller lukking av avvikene.

Samandrag

Målet med tilsynet har vært å undersøke om Statens vegvesen, Region vest etterlever krav til klimatilpasning når vegprosjekter planlegges.

Vegtilsynet har undersøkt to reguleringsplanprosjekter i regionen, og tilsynet ble gjennomført med dokumentgjennomgang og intervju med aktuelle personer fra regionen knyttet til styringssystemet og de aktuelle prosjektene. Under intervjuene ble Statens vegvesen sine prosesser og styringssystem samt tilhørende dokumentasjon brukt aktivt.

Samlet sett viser tilsynssaken at Statens vegvesen, Region vest aktivt bruker styringssystemet, og at de undersøkte prosjektene i stor grad har vurdert virkningene av klimaendringer i arbeidet med reguleringsplaner.

Vegtilsynet fant at:

  • Tilsynskriteriene knyttet til klimatilpasning er oppfylt.

  • Det forelå ikke prosjektbestilling for Rv. 555 Sotrasambandet ved oppstart av planarbeidet.

  • Kvalitetsplanene for Rv. 13 Kinsarvik–Kyrkjeneset og Rv. 555 Sotrasambandet er relativt kortfattet, og mangler kontrollplaner eller sjekklister.

  • Det er ikke utarbeidet kontrollplan for prosjektene Rv. 555 Sotrasambandet og Rv. 13 Kinsarvik–Kyrkjeneset.

  • Det er ikke utarbeidet erfaringsrapport for planleggingsprosjektet Rv. 555 Sotrasambandet.

  • Avvikssystemet POB er lite brukt i Statens vegvesen, Region vest.

  • Statens vegvesen sitt styringssystem sikrer ikke at brukerne enkelt finner frem til gjeldende versjon av styrende dokumenter.

  • Trinn 4 i prosess «Planlegge» er ikke er tilstrekkelig tilpasset planleggingsfasen, og det har etablert seg en oppfatning blant noen om at trinn 4 ikke gjelder for planleggingsfasen.

  • Malen for kontrollplan er vanskelig å finne under prosess «Planlegge» i styringssystemet.

Tilsynsresultat

Avvik
Mangel på samsvar med krav
Observasjon
Forhold der ein gjennom revisjonen har sett at det er potensial for forbetring hos tilsynspart.
Ingen funn
Undersøkelsen har ikke avdekket avvik eller observasjoner
Funn 1 - Ingen funn
Tilsynskriteriene knyttet til klimatilpasning er oppfylt.
Funn 2 - Avvik
Det forelå ikke prosjektbestilling for Rv. 555 Sotrasambandet ved oppstart av planarbeidet.
Funn 3 - Observasjon
Kvalitetsplanene for Rv. 13 Kinsarvik-Kyrkjeneset og Rv. 555 Sotrasambandet er relativt kortfattet, og uten kontrollplaner eller sjekklister.
Funn 4 - Avvik
Det er ikke utarbeidet kontrollplan for prosjektene Rv. 555 Sotrasambandet og Rv. 13 Kinsarvik–Kyrkjeneset.
Funn 5 - Avvik
Det er ikke utarbeidet erfaringsrapport for planleggingsprosjektet Rv. 555 Sotrasambandet.
Funn 6 - Observasjon
Avvikssystemet POB er lite brukt i Statens vegvesen, Region vest.
Funn 7 - Avvik
Statens vegvesen sitt styringssystem sikrer ikke at brukerne av prosess «Planlegge» enkelt finner frem til gjeldende versjon av styrende dokument.
Funn 8 - Observasjon
Trinn 4 i prosess «Planlegge» er ikke er tilstrekkelig tilpasset planleggingsfasen, og det har etablert seg en oppfatning blant noen om at trinn 4 ikke gjelder for planleggingsfasen.
Funn 9 - Observasjon
Malen for kontrollplan er vanskelig å finne under prosess «Planlegge» i styringssystemet.