Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

System for oppfølging av avvik på rekkverk, Statens vegvesen, Vegdirektoratet

Om rapporten

Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen, Vegdirektoratet.

Tilsynssaken undersøker om Statens vegvesen har et effektivt styringssystem som håndterer avvik , læring og kommunikasjon, risikovurdering og oppfølging av entreprenører, spesielt når det gjelder rekkverk.

Rapporten inneholder en oppsummering av tilsynet og en presentasjon av tilsynsfunnene knyttet til de definerte problemstillingene.

Tilsynspart skal innen fastsatt frist komme med tilbakemelding på hvordan avvikene vil bli håndtert, sammen med en plan for gjennomføring. På bakgrunn av denne tilbakemeldingen vil Vegtilsynet vurdere videre oppfølging, eller lukking av avvikene.

Samandrag

Målet med tilsynet var å undersøke om Statens vegvesen har og bruker et effektivt og tilstrekkelig styringssystem som håndterer oppfølging av avvik; læring og kommunikasjon; risikovurdering, og oppfølging av entreprenører, når det gjelder drift og vedlikehold av rekkverk. Saken baserer seg på tilsynsrapport 2017-01 Inspeksjoner som grunnlag for drift og vedlikehold, og inspeksjonsfunn av manglende bolter i rekkverk i to regioner.

Vegtilsynet har undersøkt om:

  • styringssystemet legger opp til forbedringsarbeid og læring;

  • det blir utført risikovurderinger;

  • entreprenører blir følgt opp på om de har et styringssystem som samsvarer med krav i kontrakten;

  • kontrollregimet for rekkverk er tilstrekkelig for å sikre at trafikkfarlige mangler blir oppdaget.

Mangler ved bolter i rekkverk er et vegsikkerhetsproblem med høyt skadepotensial. Statens vegvesen sitt styringssystem fanger ikke opp dette problemet hverken i form av risikovurdering av objekter, krav til inspeksjoner, spesifikasjon av kontrollaktiviteter, årsaksanalyse eller erfaringsdeling/læring. Uten endring i system og praksis vil dette problemet fortsette, med fare for alvorlige ulykker.

Vegtilsynet gjorde følgende funn:

  • Det er ikke satt krav om systematisk årsaksanalyse i styringssystemet.

  • Elrapp gir ikke mulighet for å ta ut statistikker som viser trender eller statistikk for innrapporterte avvik og mangler.

  • Avvik i Elrapp blir ikke kategorisert etter alvorlighetsgrad og det er fare for at de alvorligste avvikene ikke blir prioritert.

  • Det er ikke etablert prosessteam for prosessen «Drifte vegnettet gjennom driftskontrakter».

  • Det gjennomføres ikke årlig gjennomgang av prosessen «Drifte vegnettet gjennom driftskontrakter».

  • Vegdirektoratet bruker for lang tid på oppdateringer av prosesser, veiledninger og retningslinjer.

  • Vegdirektoratet har ikke utført en overordnet risikovurdering knyttet til drift og vedlikehold, og tilhørende vegobjekter.

  • Vegdirektoratet kan ikke vise at de har tatt hensyn til de avvikene påpekt i Vegtilsynets rapport 2017-011 som omhandlet rekkverk.

  • Vegdirektoratet har ikke utført en risikovurdering knyttet til rekkverk.

  • Samhandlingsdokument blir ikke signert for alle driftskontrakter.

  • Metoden som blir brukt ved generelle inspeksjoner av rekkverk avdekker ikke manglende bolter.

  • Vegdirektoratet har ikke satt kompetansekrav til de inspektører som skal utføre generelle inspeksjoner.

  • Sjekklistene som brukes under inspeksjonene omfatter ikke bolter i rekkverk.

Vegtilsynet har funnet åtte avvik som vil bli fulgt opp med Vegdirektoratet. I tillegg er det gjort fem observasjoner.

Tilsynsresultat

Avvik
Mangel på samsvar med krav
Observasjon
Forhold der ein gjennom revisjonen har sett at det er potensial for forbetring hos tilsynspart.
Ingen funn
Undersøkelsen har ikke avdekket avvik eller observasjoner
Funn 1 - Avvik
Det er ikke satt krav om systematisk årsaksanalyse i styringssystemet.
Funn 2 - Observasjon
Elrapp gir ikke mulighet for å ta ut statistikker som viser trender eller statistikk for innrapporterte avvik og mangler.
Funn 3 - Observasjon
Avvik i Elrapp blir ikke kategorisert etter alvorlighetsgrad og det er fare for at de alvorligste avvikene ikke blir prioritert.
Funn 4 - Avvik
Det er ikke etablert prosessteam for prosessen «Drifte vegnettet gjennom driftskontrakter».
Funn 5 - Avvik
Det gjennomføres ikke årlig gjennomgang av prosessen «Drifte vegnettet gjennom driftskontrakter».
Funn 6 - Observasjon
Vegdirektoratet bruker for lang tid på oppdateringer av prosesser, veiledninger og retningslinjer.
Funn 7 - Avvik
Vegdirektoratet har ikke utført en overordnet risikovurdering knyttet til drift og vedlikehold, og tilhørende vegobjekter.
Funn 8 - Avvik
Vegdirektoratet kan ikke vise at de har tatt hensyn til avvik påpekt i Vegtilsynets rapport 2017-0114 knyttet til rekkverk.
Funn 9 - Avvik
Vegdirektoratet har ikke utført en risikovurdering knyttet til rekkverk.
Funn 10 - Avvik
Samhandlingsdokument blir ikke signert for alle driftskontrakter.
Funn 11 - Avvik
Metoden som blir brukt ved generelle inspeksjoner av rekkverk avdekker ikke manglende bolter.
Funn 12 - Observasjon
Vegdirektoratet har ikke satt kompetansekrav til de inspektørene som skal utføre generelle inspeksjoner.
Funn 13 - Observasjon
Sjekklistene som brukes under inspeksjonene omfatter ikke bolter i rekkverk.