Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

System for å sikre rekkverkskompetanse

Om rapporten

Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen. Tilsynssaken omhandler Statens vegvesen sitt styringssystem for sikring av kompetanse ved oppsetting, drift, vedlikehold og kontroll av rekkverk.

Rapporten inneholder en oppsummering av tilsynet og en presentasjon av tilsynsfunnene.

Tema
Drift og vedlikehold, Rekkverk og sideterreng
Tilsynspart
Statens vegvesen
Status
Lukka
Tilsynsform
Systemtilsyn
Publiseringsdato

Samandrag

Målet med tilsynet har vært å undersøke om Statens vegvesen har et system for å sikre kompetanse ved oppsetting av nytt rekkverk, samt drift, vedlikehold og kontroll av eksisterende rekkverk.

Vegtilsynet har utført dokumentgjennomgang og intervju med aktuelle personer fra Statens vegvesen knyttet til styringssystemet for kompetanse og rekkverk, og fra rekkverkskontrakt 2016, Møre og Romsdal i Region midt.

Tilsynet viste at Statens vegvesen har en relativt ny, overordnet prosess som setter krav til å vurdere kompetanse i alle prosessene knyttet til riksveg. Per i dag har ikke Statens vegvesen gjennomført denne prosessen på rekkverk, eller på annen måte systematisk og risikobasert gjennomgått hva som er nødvendig kompetanse for å sikre rett kvalitet på rekkverk.

Tilsynsresultat

Avvik
Mangel på samsvar med krav
Observasjon
Forhold der ein gjennom revisjonen har sett at det er potensial for forbetring hos tilsynspart.
Ingen funn
Undersøkelsen har ikke avdekket avvik eller observasjoner
Funn 1 - Avvik
Statens vegvesen kan ikke dokumentere at kravene som er stilt til kompetanse er tilstrekkelig for å sette opp, drifte, vedlikeholde og kontrollere rekkverk.
Funn 2 - Ingen funn
Statens vegvesen har et system for å sikre at de som setter opp, drifter, vedlikeholder og kontrollerer rekkverk oppfyller kravene til kompetanse.
Funn 3 - Ingen funn
Statens vegvesen oppbevarer relevant dokumentasjon på at kompetansekravene er oppfylt.