Om rapporten
Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen. Tilsynssaken omhandler håndtering av skredfare i utbyggingsprosjekter.
Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen. Tilsynssaken omhandler håndtering av skredfare i utbyggingsprosjekter.
Skred og skredfare grunnet ustabile løsmasser i et vegutbyggingsprosjekt, vil kunne være en utfordring for trafikksikkerhet og infrastruktur. I 2022 fikk både Statens vegvesen og Nye Veier AS erfare større skredhendelser med løsmasser, i hvert sitt utbyggingsprosjekt.
Målet med dette tilsynet har vært å undersøke om risikostyring av skredfare gjøres systematisk i utbyggingsprosjekter. Vegtilsynet har i saken valgt å undersøke hvordan Statens vegvesens styringssystem ivaretar overordnede krav knyttet til geoteknikk i utbyggingsprosjekter. Kravene er ikke særskilt retter mot håndtering av skredfare, men er like fullt sentrale i å sikre at risikostyring av skredfare gjøres systematisk.
Tilsynskriteriene i saken har vært:
Statens vegvesen skal sørge for at det gjennomføres geotekniske vurderinger
Statens vegvesen skal sørge for at geotekniske vurderinger blir tatt inn i utbyggingskontrakter
Statens vegvesen skal sørge for at det gjennomføres geotekniske kontroller i prosjekterings- og utførelsesfasen
Vegtilsynet har gjennomgått relevant dokumentasjon og gjennomført intervjuer.
Samlet sett viste tilsynssaken at Statens vegvesen i det vesentlige har et styringssystem som legger til rette for at risikostyring av skredfare gjøres systematisk i utbyggingsprosjekter, men at det på enkelte områder er svakheter ved etterlevelse av styringssystemet og eksterne krav.
Vegtilsynet fant at Statens vegvesen:
gjennomfører geotekniske vurderinger i utbyggingsprosjekter
bør ferdigstille nødvendige prosesser i Kvalitetssystemet som omhandler geoteknikk i utbyggingsprosjekter
sørger for at geotekniske vurderinger blir formidlet til entreprenør ved at de tas inn i utbyggingskontraktene
bør avklare grensesnittet mellom geoteknisk kontroll i henhold til N200 Vegbygging, inkludert Eurokode 0 og 7, og kontroll og godkjenning hos Vegdirektoratet
ikke kan dokumentere at det planlegges tilstrekkelige geotekniske utførelseskontroller i byggherres regi, og at slike kontroller gjennomføres i tråd med plan
Vegtilsynet har konkludert med ett avvik som vil bli fulgt opp med Statens vegvesen. I tillegg er det gjort to observasjoner