Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Håndtering av skredfare i utbyggingsprosjekter

Om rapporten

Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen. Tilsynssaken omhandler håndtering av skredfare i utbyggingsprosjekter.

Samandrag

Skred og skredfare grunnet ustabile løsmasser i et vegutbyggingsprosjekt, vil kunne være en utfordring for trafikksikkerhet og infrastruktur. I 2022 fikk både Statens vegvesen og Nye Veier AS erfare større skredhendelser med løsmasser, i hvert sitt utbyggingsprosjekt.

Målet med dette tilsynet har vært å undersøke om risikostyring av skredfare gjøres systematisk i utbyggingsprosjekter. Vegtilsynet har i saken valgt å undersøke hvordan Statens vegvesens styringssystem ivaretar overordnede krav knyttet til geoteknikk i utbyggingsprosjekter. Kravene er ikke særskilt retter mot håndtering av skredfare, men er like fullt sentrale i å sikre at risikostyring av skredfare gjøres systematisk. 

Tilsynskriteriene i saken har vært:

  1. Statens vegvesen skal sørge for at det gjennomføres geotekniske vurderinger

  2. Statens vegvesen skal sørge for at geotekniske vurderinger blir tatt inn i utbyggingskontrakter

  3. Statens vegvesen skal sørge for at det gjennomføres geotekniske kontroller i prosjekterings- og utførelsesfasen

Vegtilsynet har gjennomgått relevant dokumentasjon og gjennomført intervjuer.

Samlet sett viste tilsynssaken at Statens vegvesen i det vesentlige har et styringssystem som legger til rette for at risikostyring av skredfare gjøres systematisk i utbyggingsprosjekter, men at det på enkelte områder er svakheter ved etterlevelse av styringssystemet og eksterne krav.

Vegtilsynet fant at Statens vegvesen:

  • gjennomfører geotekniske vurderinger i utbyggingsprosjekter

  • bør ferdigstille nødvendige prosesser i Kvalitetssystemet som omhandler geoteknikk i utbyggingsprosjekter

  • sørger for at geotekniske vurderinger blir formidlet til entreprenør ved at de tas inn i utbyggingskontraktene

  • bør avklare grensesnittet mellom geoteknisk kontroll i henhold til N200 Vegbygging, inkludert Eurokode 0 og 7, og kontroll og godkjenning hos Vegdirektoratet

  • ikke kan dokumentere at det planlegges tilstrekkelige geotekniske utførelseskontroller i byggherres regi, og at slike kontroller gjennomføres i tråd med plan

Vegtilsynet har konkludert med ett avvik som vil bli fulgt opp med Statens vegvesen. I tillegg er det gjort to observasjoner

Tilsynsresultat

Avvik
Mangel på samsvar med krav
Observasjon
Forhold der ein gjennom revisjonen har sett at det er potensial for forbetring hos tilsynspart.
Ingen funn
Undersøkelsen har ikke avdekket avvik eller observasjoner
Funn 1 - Observasjon
Statens vegvesen bør ferdigstille nødvendige prosesser i Kvalitetssystemet som omhandler geoteknikk i utbyggingsprosjekter.
Funn 2 - Observasjon
Statens vegvesen bør avklare grensesnittet mellom geoteknisk kontroll i henhold til N200 Vegbygging, inkludert Eurokode 0 og 7, og kontroll og godkjenning hos Vegdirektoratet.
Funn 3 - Avvik
Statens vegvesen kan ikke dokumentere at det planlegges tilstrekkelige geotekniske utførelseskontroller i byggherres regi, og at slike kontroller gjennomføres i tråd med plan.