Om rapporten
Denne rapporten er basert på tilsyn i Nye Veier AS. Tilsynssaken omhandler håndtering av skredfare i utbyggingsprosjekter.
Rapporten inneholder en oppsummering av tilsynet.
Denne rapporten er basert på tilsyn i Nye Veier AS. Tilsynssaken omhandler håndtering av skredfare i utbyggingsprosjekter.
Rapporten inneholder en oppsummering av tilsynet.
Skred og skredfare grunnet ustabile løsmasser i et vegutbyggingsprosjekt, vil kunne være en utfordring for trafikksikkerhet og infrastruktur. I 2022 fikk både Nye Veier AS og Statens vegvesen erfare større skredhendelser med løsmasser, i hvert sitt utbyggingsprosjekt.
Målet med dette tilsynet har vært å undersøke om risikostyring av skredfare gjøres systematisk i utbyggingsprosjekter. Kravene er ikke særskilt rettet mot håndtering av skredfare, men er like fullt sentrale i å sikre at risikostyring av skredfare gjøres systematisk. Vegtilsynet har i saken valgt å undersøke hvordan Nye Veier AS sitt styringssystem ivaretar utvalgte overordnede krav, knyttet til geoteknikk i utbyggingsprosjekter.
Tilsynskriteriene i saken har vært:
Nye Veier AS skal sørge for at det gjennomføres geotekniske vurderinger
Nye Veier AS skal sørge for at geotekniske vurderinger blir tatt inn i utbyggingskontrakter
Nye Veier AS skal sørge for at det gjennomføres geotekniske kontroller i prosjekterings- og utførelsesfasen
Vegtilsynet har gjennomgått relevant dokumentasjon og gjennomført intervjuer med ledelse og prosjektledelse i Nye Veier AS. Det er i tillegg gjennomført befaring på anleggene til de intervjuede utbyggingsprosjektene.
Samlet sett viste tilsynssaken at Nye Veier AS har et styringssystem som legger til rette for at risikostyring av skredfare, knyttet til sakens avgrensninger og tilsynskriterier, gjøres systematisk i utbyggingsprosjekter.
Vegtilsynet fant ingen avvik i saken, og det er heller ikke gitt observasjoner. Vegtilsynets arbeid med saken har bidratt til refleksjoner i forhold til hva som trolig medvirker positivt for arbeidet med håndtering av skredfare i utbyggingsprosjekter, samt noen mulige forbedringspunkt for tilsynspart. Disse innspillene kommer frem i sakens vedlegg 3.