Om rapporten
Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen.
Tilsynssaken omhandler styring av sikkerhet i digitale systemer med betydning for sikkerheten i veginfrastrukturen
Denne rapporten er basert på tilsyn i Statens vegvesen.
Tilsynssaken omhandler styring av sikkerhet i digitale systemer med betydning for sikkerheten i veginfrastrukturen
Digitalisering og ny teknologi i vegsektoren gir både muligheter og nye risikoer, inkludert trusler mot trafikksikkerheten. Derfor er det viktig å ha kontroll på digitale systemer som styrer trafikk og beredskap.
Målet med tilsynssaken har vært å undersøke om Statens vegvesen har et styringssystem som sikrer oppfyllelse av krav til digital sikkerhet knyttet til veginfrastrukturen. En sekundær hensikt har vært for Vegtilsynet å bygge kunnskap om tilsynspart sitt styringssystem for på en best mulig måte kunne gjennomføre eventuelle oppfølgende
tilsyn.
Tilsynet ble gjennomført som et tilsynsmøte etter revisjonsprinsippene i NS-EN ISO 19011:2018. Bevisinnhentingen i tilsynssaken var avgrenset til informasjon fra møtet.
Samlet sett er det Vegtilsynets vurdering at diskusjonen i tilsynsmøtet viser at tilsynspart har et styringssystem som i betydelig grad sikrer at krav til digital sikkerhet, knyttet til veginfrastrukturen, blir oppfylt.
Hovedfunn i tilsynet har vært:
Tilsynspart sitt arbeid for å identifisere og vurdere risiko synes å være betryggende for alle systemer som omfattes av virksomhetens ledelsessystem for informasjonssikkerhet.
Vegtilsynet er usikre på om alle digitale systemer med potensiell risiko håndteres i tråd med ovennevnte ledelsessystem.
Tilsynspart sitt arbeid med kontrollaktiviteter og risikoreduserende tiltak vurderes som tilfredsstillende, men med enkelte forbedringspunkter.
Tilsynspart har en god modenhet knyttet til behov for å drive kontinuerlig oppfølging og vurdering/effektevaluering av risikoreduserende tiltak.