Samandrag
Ulykken skjedde med et vogntog som fraktet flytende last (lignin). Vogntoget besto av en lastebil med tank og en tilhenger med tankcontainer. På en strekning med flere påfølgende kurver, og i en hastighet omkring fartsgrensen på stedet, kom ligninet i bevegelse slik at sidekreftene fikk tilhengeren til å velte. Føreren mistet deretter kontrollen over lastebilen slik at den veltet og traff siderekkverket i motgående kjørefelt. Føreren omkom som følge av ulykken.
Undersøkelsen har vist at tanktilhengeren ikke hadde tilstrekkelig sikkerhetsnivå sett opp mot aktuell last. Tanken på tilhengeren hadde en fyllingsgrad på ca. 30 %, og tanken bestod av et stort, åpent rom. Som følge av undersøkelsen har SHK identifisert et behov for å revidere regelverket når det gjelder transport av flytende last.
Som følge av undersøkelsen fremmer SHK en sikkerhetstilråding til Statens vegvesen om å revidere bruksforskriften når det gjelder transport av flytende last for å redusere risikoen for velteulykker på vei.