Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om brann i busser på Furubakken ved Bekkestua i Bærum 25. januar 2016 Vei rapport 2016

Sikkerheitstilråding Veg nr 2016/17T

Undersøkelsen av brannen i bussene på Furubakken ved Bekkestua den 25. januar 2016 har vist at den elektriske 230 V installasjonen i bussene med vern, skjøteutstyr og DEFA-ledningssystem ikke var tilpasset den tilkoblede effekten på 3900 watt. Kombinert med feil montasje oppsto det brann i dette anlegget under ladning. Det var ikke framlagt noen samsvarserklæring som dokumenterer at denne montasjen var i henhold til forskriftene. Selv om ingen offentlig myndighet har etterspurt denne ved godkjenning eller kontroll av bussene, er utarbeidelsen av dokumentet viktig for å ivareta kvalitet og sikkerhet ved slike montasjer samtidig som det oppfyller et forskriftskrav.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Volvo Bus Corporation forbedrer sine rutiner ved montasje av utstyr som er underlagt elsikkerhetsforskriftene og dokumenterer at sikkerhetskravene er oppfylt gjennom samsvarserklæring.

Status

Lukka

Samandrag

Natt til 25. januar 2016 ca kl. 0240 oppsto det brann i fire hybridbusser fra Nettbuss som sto parkert på et parkeringsanlegg i Furuveien 8 på Bekkestua i Bærum. Brannen startet i en av bussene, og den spredte seg til ytterligere tre busser. Ingen personer ble skadet.

Undersøkelsen har vist at brannen startet i et 230 V elektrisk anlegg som var koblet til ekstern strømkilde som betjener lading og oppvarming i bussene. Anlegget i bussen var marginalt dimensjonert og feilmontert, og det var ikke godkjent av noen kontrollmyndighet.

Samsvarserklæring for montasjen er ikke framlagt av produsent og er heller ikke etterspurt av noen myndighet til tross for at det er krav til at slik erklæring skal utarbeides.

SHT ser et potensial i å forbedre oppfølging av sikkerheten ved kjøretøy som kobles til ekstern strømkilde ved bl.a. å samordne regelverk mellom kontrollmyndighetene.