Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om brann i gassdrevet buss i Horgvegen, Ranheim, Trondheim 17. desember 2016 og på Flatåstoppen, Trondheim 23. november 2016

Sikkerheitstilråding Veg nr 2017/10T

To bussbranner i Trondheim i 2016 startet i skiltlysene av typen LED som belyste det bakre kjennemerket på bussene. Skiltlysene har etter all sannsynlighet hatt sprekker, som stammet fra en feil i produksjonen, og som muliggjorde fuktinntrenging i lysene. Ledningsnettet til skiltlysene var sikret med en 15 A sikring, som er for høyt for å hindre en brannfarlig kortslutning, og langt over hva lysprodusent anbefaler.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Solaris Norge gjennomgår og forbedrer dimensjonering av det elektriske anlegget på eksisterende og tilsvarende busser, slik at sikringskurser blir en effektiv barriere mot brann ved komponentfeil.

Status

Lukka

Samandrag

Om morgenen den 17. desember 2016 begynte det å brenne i en gassdrevet lokalbuss, som kjørte i rute med tre passasjerer ombord i Horgenveien i Trondheim. SHT iverksatte forundersøkelse av brannen. Etter hvert ble det kjent at en lignende bussbrann hadde skjedd med en annen buss av samme type på Flatåstoppen i Trondheim den 23. november 2016. Ingen personer ble skadet. SHT har undersøkt begge brannene, og har funnet likhetstrekk.

Havarikommisjonens undersøkelse har vist at LED-lys teknologi kan medføre en risiko for brann som kan være utfordrende å håndtere og få store konsekvenser. Som følge av undersøkelsen mener SHT at regelverket for dimensjonering av elektriske anlegg i kjøretøy ikke i tilstrekkelig grad ivaretar brannsikkerheten.