Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om brann i gassdrevet buss i Horgvegen, Ranheim, Trondheim 17. desember 2016 og på Flatåstoppen, Trondheim 23. november 2016

Sikkerheitstilråding Veg nr 2017/11T

Undersøkelsen av to bussbranner i Trondheim i 2016 viste at bussenes originale glødepærer i skiltlysene var erstattet med nye LED-lys, som har andre egenskaper og annen konstruksjon. Ledningsnettet til skiltlysene var sikret med en 15 A sikring, langt over den strømstyrken et LED-lys trenger og hva lysprodusent anbefaler. Kjøretøyforskriften, og ECE 107 beskriver at det elektriske anlegget skal dimensjoneres etter kapasitet i sikringer og ledningsnett, men også at flere kurser kan være sikret av en enkelt sikring eller bryter. Regelverket spesifiserer imidlertid ikke hvilken kapasitet en krets med en enkelt sikring og flere forbrukere kan ha. 

Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens vegvesen å følge opp kravene i gjeldende regelverk om dimensjonering av sikringer og strømkurser slik at dette blir en effektiv barriere mot brann ved feil i alle typer (LED) elektriske komponenter.

Status

Lukka

Samandrag

Om morgenen den 17. desember 2016 begynte det å brenne i en gassdrevet lokalbuss, som kjørte i rute med tre passasjerer ombord i Horgenveien i Trondheim. SHT iverksatte forundersøkelse av brannen. Etter hvert ble det kjent at en lignende bussbrann hadde skjedd med en annen buss av samme type på Flatåstoppen i Trondheim den 23. november 2016. Ingen personer ble skadet. SHT har undersøkt begge brannene, og har funnet likhetstrekk.

Havarikommisjonens undersøkelse har vist at LED-lys teknologi kan medføre en risiko for brann som kan være utfordrende å håndtere og få store konsekvenser. Som følge av undersøkelsen mener SHT at regelverket for dimensjonering av elektriske anlegg i kjøretøy ikke i tilstrekkelig grad ivaretar brannsikkerheten.