Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om brann i tanktilhenger i Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane 15. juli 2015

Sikkerheitstilråding Veg nr 2016/13T

Skatestraumtunnelens dreneringssystem er i likhet med hoveddelen av de øvrige tunnelene i Norge utformet etter Statens vegvesens håndbok om veitunneler. Tunnelens fall på 10 % i kombinasjon med dreneringssystemets manglende evne til å fange opp væsken på veioverflaten, medførte at bensinlekkasjen raskt fikk en stor overflate som i sin tur genererte den kraftige varmen, røykutviklingen, og intensiteten under brannen 15. juli 2015. For å hindre spredning av farlig utslipp fra kjøretøy og redusere utstrekningen av skadestedet, bør kapasiteten til tunnelers spillvannsdrenering dimensjoneres slik at større utslipp av farlige væsker blir fanget opp og stanset på et tidligere tidspunkt.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen reviderer kravene til dreneringssystem i tunneler, slik at de dimensjoneres for å håndtere utslipp av større mengder farlige væsker som renner fra kjøretøy.

Status

Lukka

Samandrag

15. juli 2015 brant 16 500 bensin inne i Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane, etter at det oppsto lekkasje i en tanktilhenger som løsnet fra bilen og kjørte inn i tunnelveggen.

Havarikommisjonens undersøkelse har påvist at årsaken til at tilhengeren løsnet var at tilhengerdraget brøt sammen på grunn av korrosjon.

Undersøkelsen har avdekket svakheter i tunnelens evne til å motstå spredningen av brannen som spredte seg over nesten 500 meter og eskalerte svært raskt. Det var kun et svært lite tidsvindu til rådighet for evakuering.

Sikkerhetsoppfølgingen av tunnelen var etter Havarikommisjonens vurdering mangelfull da det i risikoanalyser ikke var beskrevet noen tiltak som kunne møte en slik situasjon.

Havarikommisjonen anbefaler at det innføres restriksjoner ved transport av farlig gods etter en vurdering av forholdene i den enkelte tunnel.