Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om brann i vogntog på E16 i Gudvangatunnelen i Aurland 5. august 2013

Sikkerheitstilråding Veg nr 2015/02T

Undersøkelsen av brannen i Gudvangatunnelen 5. august 2013 avdekket svakheter ved tunnelens utforming og sikkerhetsutrustning som hadde direkte betydning for redningsarbeid og evakuering av trafikanter. Dette omfatter ikke tilpasset brannslukkingsutstyr, ventilasjonsanlegg med styringsfeil, sårbart nødsambandsnett uten to-veis mating, manglende trafikkstyring, overvåkning og oversikt over kjøretøy i tunnelen, samt begrensede hjelpemidler for evakuering.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen forbedrer sikkerhetsutrustningen i Gudvangatunnelen for å ivareta robusthet og forutsetninger for selvredning. 

Status

Lukka

Samandrag

Den 5. august 2013 begynte det å brenne i et tomt polskregistrert vogntog etter at dette hadde kjørt ca 8,5 km i den 11,4 km lange Gudvangatunnelen. Det begynte å brenne i trekkvognen, det oppsto kraftig røykutvikling og totalt 67 personer måtte evakuere fra tunnelen.

Trafikantene befant seg i en kritisk situasjon i røyken, og totalt ble 23 alvorlig skadd og fem meget alvorlig skadd som følge av hendelsen. Trafikantene fikk ingen informasjon i situasjonen, som ble dramatisk da de ble fanget i røyken. Undersøkelsen har påvist mangelfull sikkerhetsoppfølging av Gudvangatunnelen og at den var dårlig utrustet og tilrettelagt for selvredning.

Røyken ble etter forhåndsbestemt strategi styrt mot Gudvangen da brannen oppsto. Denne handlingen påvirket de berørte trafikantene sterkt, og undersøkelsen har vist at denne strategien bør revideres. Det er videre påvist mangler ved beredskaps- og innsatsplaner, mangelfullt branntilsyn og for lite trening og samhandling mellom de involverte nødetatene.

Statens havarikommisjon for transport har avgitt seks sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.