Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om bussbrann i Gudvangatunnelen på E16 i Aurland 11. august 2015

Sikkerheitstilråding Veg nr 2016/04T

Da bussføreren tok ut brannslokkingsapparatet fra veggen i den 11,4 km lange Gudvangatunnelen 11. august 2015, startet brannventilasjonen automatisk med forhåndsbestemt trekkretning mot Gudvangen. Dette medførte at røyken snudde og ble ventilert i den lengste retningen hvor flest trafikanter befant seg (i dette tilfellet hele 11,1 km). Automatikken, som er brukt i flere av de lengste tunnelene i Norge, utsatte trafikanter nærmest brannstedet for større fare og reduserte deres muligheter for selvredning. Det påvirket også VTS og brannvesenet sin situasjonskontroll i en tidlig fase.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen, basert på en risikoanalyse for utsatte tunneler, endrer automatikken og sørger for at ventilasjonsstyringen ivaretar trafikantenes muligheter for selvredning.

Status

Lukka

Samandrag

Den 11. august 2015 oppsto det brann i en turistbuss ca 300 m inn i den 11,4 km lange Gudvangatunnelen. SHT har undersøkt hendelsen og sett denne i sammenheng med tilsvarende brann i samme tunnel i 2013, hvor mange trafikanter ble gående i røyken i tunnelen. I denne siste brannen ble dette scenarioet unngått, men SHT mener at det fortsatt er behov for flere forbedringer relatert til brannsikkerhet og til trafikantenes muligheter for selvredning i tunneler.

De 32 passasjerene i bussen ble evakuert i en tom varebil som tilfeldigvis kom til stedet. 5 personer i tre andre kjøretøy ble fanget i røyken i tunnelen og evakuert av redningspersonell etter ca. 1,5 time. Fire personer ble behandlet for røykskader på sykehus.

Statens havarikommisjon for transport har avgitt fem sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.