Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om bussbrann i Gudvangatunnelen på E16 i Aurland 11. august 2015

Sikkerheitstilråding Veg nr 2016/05T

Undersøkelsen av bussbrannen i Gudvangatunnelen 11. august 2015, samt brannen i Gudvangatunnelen 5. august 2013 og brannen i Oslofjordtunnelen 23. juni 2011, har vist at Statens vegvesens utstyr og rutiner kan være avgjørende for utfallet ved brann i tunnel. SHT savner teknologi som kan gi sanntidsoversikt over antall kjøretøy og plassering og antall personer i tunnelen, samt umiddelbar varsling av trafikantene om brann.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen gjennomgår og forbedrer utstyr og rutiner ved brann i tunnel. Herunder utvikling av teknologi for sanntidsinformasjon og instrukser for VTS som tilsier umiddelbar varsling av trafikanter ved brann.

Status

Lukka

Samandrag

Den 11. august 2015 oppsto det brann i en turistbuss ca 300 m inn i den 11,4 km lange Gudvangatunnelen. SHT har undersøkt hendelsen og sett denne i sammenheng med tilsvarende brann i samme tunnel i 2013, hvor mange trafikanter ble gående i røyken i tunnelen. I denne siste brannen ble dette scenarioet unngått, men SHT mener at det fortsatt er behov for flere forbedringer relatert til brannsikkerhet og til trafikantenes muligheter for selvredning i tunneler.

De 32 passasjerene i bussen ble evakuert i en tom varebil som tilfeldigvis kom til stedet. 5 personer i tre andre kjøretøy ble fanget i røyken i tunnelen og evakuert av redningspersonell etter ca. 1,5 time. Fire personer ble behandlet for røykskader på sykehus.

Statens havarikommisjon for transport har avgitt fem sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.