Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke med spesialtransport, vogntog og lastebil på E6 Selsverket i Sel kommune 20. april 2022

Sikkerheitstilråding Veg nr 2023/07T

Møteulykken mellom spesialtransport, vogntog og lastebil på E6 i Sel 20. april 2022 oppstod som følge av at veibanen ikke var tilstrekkelig bred til at kjøretøyene kunne møtes på det aktuelle stedet. Undersøkelsen synliggjør et behov for ytterligere krav til merking og varsling for bredere transporter enn 3,0 m, og spesielt ved transporter som er så brede at lasten kan komme over i motgående kjørefelt. SHK mener generelt at blålys indikerer større aktsomhet for møtende trafikk, og kan følgelig være en bedre barriere ved spesialtransporter som er så brede at de benytter motsatt kjørefelt på deler av sin kjørerute.

Statens havarikommisjon tilrår Politidirektoratet å gjennomgå og forbedre politiets system for vurdering av politieskorte ved spesialtransporter som er så brede at de benytter motsatt kjørefelt på deler av sin kjørerute.

Status

Open

Samandrag

Ulykken oppstod da en bulldoser lastet på en spesialtransport som var på vei nordover på E6 ved Selsverket, først kolliderte med et sørgående vogntog og deretter med en sørgående lastebil. Føreren av lastebilen i det siste sammenstøtet omkom.

Undersøkelsen har vist at kjørebanebredden ikke var tilstrekkelig til at spesialtransporten og vogntoget kunne møtes, og at informasjon om dette var lite tilgjengelig for transportørene. Undersøkelsen har videre vist at de organisatoriske og systemiske rammene omkring bred spesialtransport på vei ikke er tilstrekkelige. SHK mener at trafikantene ble satt i en særdeles vanskelig situasjon, og at det må etableres flere og bedre barrierer for å forhindre lignende ulykker.

SHK fremmer fem sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.