Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom personbil og lastebil på E39 ved Try i Søgne 10. september 2010

Sikkerheitstilråding Veg nr 2012/10T

Føreren av personbilen kjørte en ombygd BMW 318i hvor både hjuloppheng og dekk var endret. Tester gjennomført med bil som hadde tilsvarende utrustning/defekter viser at denne type bil er meget krevende å kjøre. Denne undersøkelsen viser at ombygde kjøretøy, som er utbredt i en stor del av ungdomsmiljøene, må vies større oppmerksomhet. Det er viktig å fokusere på at bilens tilstand og egenskaper har stor innvirkning på sikkerheten.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen, politiet og Trygg Trafikk fokuserer spesielt på ombygde kjøretøyers egenskaper og innvirkning på sikkerheten i forbindelse med kampanjer og aksjoner rettet mot ungdom.

Status

Lukka

Samandrag

Fredag 10. september 2010 kjørte en BMW 318i personbil med fører og tre passasjerer på E39 fra Kristiansand mot Mandal (vestgående retning). Ved Try lå personbilen i kø bak to andre biler i en hastighet på rundt 70 km/t. Her utvides veien til to kjørefelt i vestgående retning, mens det er et kjørefelt i østgående retning.

Ca. kl. 1900 la personbilen seg ut i venstre (midtre) felt for å kjøre forbi de to bilene som lå foran. Omkring 300 meter etter at personbilen startet forbikjøringen kjørte den inn i en venstresving. Her fikk den skrens og kom over i motgående kjørefelt, hvor den traff fronten på en møtende lastebil med sin høyre side. Sammenstøtet var så kraftig at både føreren og de tre passasjerene omkom.

Føreren av personbilen var 18 år, og hadde hatt førerkort i underkant av tre måneder.

Undersøkelsen har avdekket at personbilen var ombygd med senkesett som var justert lavere enn det som var anvist i godkjenningsdokumentene, og det var montert ikke godkjente dekk og felger. I tillegg var høyre bakdekk nedslitt, og begge støtdemperne på høyre side var defekte. Ombyggingen og manglene på personbilen medførte at denne ble meget krevende å kjøre, spesielt for en uerfaren fører.

Blodprøve tatt av føreren åtte timer etter at han omkom viste en alkoholkonsentrasjon på 1,27 promille. Undersøkelsen avdekket at dette resultatet kunne være feil, og SHT rekvirerte nye analyser av de innsendte urinprøvene. Resultatet fra prøvene viste at føreren ikke hadde inntatt alkohol før han døde, men at alkoholen var dannet i kroppen i tidsrommet fra føreren døde til prøvene ble tatt.

Nasjonalt folkehelseinstitutt (Folkehelseinstituttet) opplyser at fortolkning av postmortale prøver, selv om det er foretatt av spesialister, alltid vil være mangelfulle og i verste fall misvisende dersom det ikke samtidig foretas en obduksjon.

Som følge av denne undersøkelsen har SHT gitt tre sikkerhetstilrådinger.