Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom personbil og varebil på E39 ved Austefjorden, Volda, Møre og Romsdal, 20. oktober 2019

Sikkerheitstilråding Veg nr 2020/10T

I frontkollisjonen i Volda 20. oktober 2019 omkom to personer som satt i baksetet i stasjonsvognen og en person ble hardt skadet, mens personene foran i begge bilene overlevde ulykken med kun lettere skader. Undersøkelsen av høyenergiulykken som oppstod i omkring 80 km/t har vist at sitteplassenes sikkerhetssystemer i stasjonsvognen var konstruert forskjellig. Sikkerheten i midten i baksetet var direkte knyttet til hvordan en delt bakseterygg klarer å motstå belastningen fra passasjer og bagasje plassert i bagasjerommet. I dette tilfellet bidro usikret men godt plassert bagasje til store deformasjoner på bakseteryggen. SHK har vurdert UN-ECE R17 (anneks 9) og testkrav til bakseterygger opp mot denne ulykken, og mener at testkravene ikke godt nok ivaretar sikkerheten til passasjerer i midten i baksetet.

Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å gjøre en vurdering med sikte på å forbedre regelverket for sikkerheten til baksetepassasjerer og informere The Working Party on Passive Safety (GRSP) i FN om denne ulykken og funnene i undersøkelsen.

Status

Lukka

Samandrag

Den 20. oktober 2019 frontkolliderte en varebil og en stasjonsvogn på E39 ved Austefjorden sør for Volda. Ulykken skjedde i en kurve i en 80-sone rett sør for Damfosstunnellen. Personene som satt foran i begge kjøretøyene var lettere skadd etter hendelsen. I baksetet på stasjonsvognen omkom to personer, og en ble livstruende skadet.

Undersøkelsen har lagt vekt på sikring av bagasje, og sikkerhetsutstyret på de forskjellige sitteplassene i stasjonsvognen, spesielt på sikringsnivået for midtpassasjerer i baksetet.

Undersøkelsen har vist at bruk av bilbelte, og riktig tilpasning av bilbelte er viktig for å redusere skadeomfanget ved ulykker. Midtsetet bak i stasjonsvognen hadde et bilbelte som var konstruert anderledes enn alle andre bilbelter i samme bil, og SHK er bekymret for at regelverket som omhandler sikkerheten i baksetet ikke er ivaretatt gjennom regelverket, og at det ikke er etablerte kollisjonstester for midtpassasjeren i baksetet.

SHK fremmer en sikkerhetstilråding basert på denne undersøkelsen.