Samandrag
Søndag 19. februar 2006 kjørte en personbil (Volkswagen Golf 1990-modell) med fem ungdommer (16-18 år) E136 fra Måndalen i retning Ålesund. Et vogntog (trekkbil og semitrailer) kom i motsatt retning på E136. Ulykken skjedde kl. 1420 da personbilen fikk skrens i utgangen av en venstresving og gikk sidelengs over i motgående kjørefelt hvor den kolliderte med høyre side inn i fronten til det møtende vogntoget.
Personbilen ble kraftig sammentrykket og deformert i sammenstøtet med vogntoget. Føreren i personbilen og tre av passasjerene omkom på stedet. Passasjeren i baksetet på venstre side, lengst fra kollisjonspunktet, overlevde ulykken med alvorlige skader. Føreren av vogntoget var fysisk uskadet.
Ulykken skjedde på en veistrekning med ujevne føreforhold, liten veibredde, krevende siktforhold og geometri, og følgelig små sikkerhetsmarginer. Statens havarikommisjon for transport (SHT) mener at personbilførerens korte kjøreerfaring, at han var ukjent med bilen som hadde ugunstige kjøreegenskaper i forhold til dekkutrustning, vektfordeling og akselavstand, samt at hastigheten ikke var godt nok tilpasset situasjonen, medvirket til at bilen fikk en skrens som føreren ikke klarte å rette opp igjen.
SHT har pekt på at veiforholdene på ulykkesstrekningen er lite tilfredsstillende for en stamvei med forholdsvis høy andel tunge kjøretøy. Statens vegvesen Region midt har også i stamveiutredningen av E136 karakterisert veistandarden på østsiden av Tresfjorden som ”svært dårlig”. På vinterstid med vekslende føreforhold reduseres sikkerhetsmarginene ytterligere. SHT mener derfor at Statens vegvesen, i påvente av eventuelle veiutbedringer, bør iverksette kompenserende sikkerhetstiltak på E136 i Tresfjord.
Undersøkelsen reiser også prinsipielle spørsmål vedrørende trafikkopplæring, samt godkjenning og tilsyn med unge bilførere. Kartlegging av førerens kjøreopplæringsforløp og trafikale aktivitet før ulykkesdagen indikerer at bilføreren ikke hadde gode nok trafikale ferdigheter til å takle de rådende kjøreforhold. SHT vurderer at trafikkopplæringssystemet mangler tilstrekkelige barrierer for å avdekke avvik mellom oppnåelse av læreplanens mål og førerkortkandidatens reelle ferdigheter.
SHT mener at det er behov for å kombinere flere tiltak for å redusere antall ungdommer som mister livet i trafikken. Etablering av barrierer i trafikkopplæringssystemet bør derfor forsterkes av kontroll- og informasjonskampanjer rettet mot ungdom. I tillegg bør det utredes innføring av graderte førerkort og kjørerestriksjoner for unge bilførere.