SHK fremmer ingen sikkerhetstilrådinger i denne undersøkelsen, men det er avdekket flere læringspunkter som kan bidra til å øke sikkerheten.
Rapport om møteulykke mellom personbil og vogntog på rv. 3 ved Rasta i Stor-Elvdal 3. desember 2020
Status
Samandrag
Torsdag 3. desember 2020 kl. 1657 mistet en sørgående personbil med fire personer veggrepet og fikk skrens i en slak høyrekurve litt sør for Rasta på rv. 3. Det var mørkt med møtende trafikk, og skrensen oppsto trolig som en følge av at bilen kom utenfor etablerte kjørespor på den snødekte veibanen. Personbilen roterte over i motgående kjørefelt, og traff vogntoget i fronten med venstre bakre hjørne. Vogntoget bremset og forsøkte å svinge unna mot venstre, men sammenstøtet var ikke til å unngå. I personbilen satt det fire personer. Venstre baksetepassasjer i personbilen omkom momentant, og føreren av personbilen fikk kritiske skader i kollisjonen og døde på sykehus neste dag. De to passasjerene som satt på høyre side foran og bak fikk mindre alvorlige skader. Føreren av vogntoget ble lettere skadet i ulykken.
Undersøkelsen har lagt vekt på å avklare veiforhold og kjøretøytekniske faktorer, men også de utfordringene som værforholdene skapte for både trafikantene og de som driftet veien. Flere faktorer bidro i denne situasjonen, og er med på å forklare hvorfor ulykken skjedde.
Sikkerhetsutstyret og overlevelsesaspektene i personbilen er også undersøkt, og det er påvist at ingen kollisjonsputer aktiverte i sammenstøtet. Undersøkelsen har vist at skadeomfanget i ulykken kunne vært redusert om de tilgjengelige vinduskollisjonsputene hadde vært aktivert.