Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom personbil og vogntog på rv. 7 i Flå 21. mai 2024

Sikkerheitstilråding Veg nr 2025/08T

Møteulykken 21. mai 2024 mellom et vogntog og en personbil oppstod som følge av at personbilen kom over i motgående kjørefelt i en hastighet på ca. 60 km/t. Det satt fem personer i personbilen, hvor to av de som satt i baksetet ble kritisk skadet og de andre i bilen ble lettere skadet.

SHK legger til grunn at personbilen tilfredsstilte kravene i regelverket til både innfesting av belter og baksetestyrke. Kravene viser imidlertid ikke hvordan baksetestyrke, bagasje og bilbelter skal fungere sammen. I ulykken ble bakseteryggen belastet med krefter fra bagasje og strekkrefter fra en voksen person festet til midtsetet. Dette førte til en vridning av bakseteryggen, som igjen medførte en avrivning av innfestingen i hjulbuen. SHK mener at kreftene i ulykken var innenfor det som kjøretøyets design bør kunne tåle når det gjelder masse på bagasje og passasjer.   

Statens havarikommisjon tilrår Tesla Norge å undersøke om sikkerheten for baksetepassasjerer i bilmodellen (Tesla Model S) kan forbedres med tanke på bakseteryggens konstruksjon og innfesting, og sikring av last i bagasjerommet.

Status

Open

Samandrag

Møteulykken 21. mai 2024 på rv. 7 i Flå sentrum oppstod da personbilen kom over i motgående kjørefelt i en hastighet på ca. 60 km/t og kolliderte med vogntoget. I personbilen, en Tesla Model S 85D 2014-modell, satt en familie på fem personer som var på vei sørover. Fartsgrensen gjennom Flå sentrum var 40 km/t.

Føreren av personbilen var ikke oppmerksom på at veien svingte slakt i et kort tidsrom like før sammenstøtet. Vogntogføreren hadde sett personbilen, og bremset ned før sammenstøtet. Dette reduserte kollisjonskreftene betraktelig. Likevel ble to av de som satt i baksetet i personbilen kritisk skadet og de andre i bilen ble lettere skadet.

Havarikommisjonens undersøkelse har avdekket at regelverket for baksetesikkerhet ikke er godt nok. Selv om personbilen tilfredsstilte de enkeltstående kravene til både bilbelter og styrken på baksetet, så kollapset deler av bakseteryggen i kollisjonen. Regelverket tar ikke hensyn til hvor mye en bakseterygg skal tåle i en kollisjon når det både er last i bagasjerommet og passasjerer i baksetet. Undersøkelsen peker også på flere læringspunkter til trafikanter om sikring av personer og last i personbiler.

SHK fremmer en sikkerhetstilråding til Statens vegvesen og en sikkerhetstilråding til Tesla Norge som følge av undersøkelsen.