Møteulykken 21. mai 2024 mellom et vogntog og en personbil oppstod som følge av at personbilen kom over i motgående kjørefelt i en hastighet på ca. 60 km/t. Det satt fem personer i personbilen, hvor to av de som satt i baksetet ble kritisk skadet og de andre i bilen ble lettere skadet.
SHK legger til grunn at personbilen tilfredsstilte kravene i regelverket til både innfesting av belter og baksetestyrke. Kravene viser imidlertid ikke hvordan baksetestyrke, bagasje og bilbelter skal fungere sammen. I ulykken ble bakseteryggen belastet med krefter fra bagasje og strekkrefter fra en voksen person festet til midtsetet. Dette førte til en vridning av bakseteryggen, som igjen medførte en avrivning av innfestingen i hjulbuen. SHK mener at kreftene i ulykken var innenfor det som kjøretøyets design bør kunne tåle når det gjelder masse på bagasje og passasjer. Som et første steg for en eventuell endring av regelverket for å bedre ivareta sikkerheten for baksetepassasjerer, kan problemstillingen tas opp i Euro NCAP.
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å foreslå for Euro NCAP å utvide sikkerhetsvurderingen av personbiler til å omfatte faktorer av betydning for sikkerheten til baksetepassasjerer. Eksempelvis om det er låsemekanismer for delte bakseterygger og lastsikringskonsept for bagasje som gitter eller nett og kroker for lastestropper.