Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom tankvogntog og varebil på Rv 3 ved Rustad i Elverum kommune 18. juni 2012

Sikkerheitstilråding Veg nr 2013/04T

Som følge av kollisjonen mellom vogntoget og varebilen løsnet trekkvognens styresnekke fra festepunktene i rammen. SHT har også tidligere analysert denne typen problemstilling og gitt tilråding rettet mot å få gjennomført tiltak som reduserer muligheten for at tunge kjøretøy mister styringen etter frontkollisjon. Potensialet for høyere alvorlighetsgrad øker når farlig gods er involvert, og ADR-forskriften skal ivareta denne økte risikoen. SHT vurderer at det kan være behov for å se på kravene til ytterligere sikkerhetstiltak knyttet til styreinnretninger på kjøretøy som er underlagt ADR-forskriften.

SHT tilrår at DSB arbeider for å etablere krav som bidrar til forbedret beskyttelse av styreinnretninger på tunge kjøretøy som frakter farlig gods.

Status

Lukka

Samandrag

På kvelden den 18. juni 2012 startet et tankvogntog bestående av en trekkvogn og semitilhenger fra Jessheim, med retning mot Sjursøya i Oslo for å laste ca. 18 000 liter bensin og ca. 22 000 liter diesel. Etter lasting på Sjursøya satte vogntoget kursen nordover for lossing på tettstedet Koppang i Østerdalen.

Omtrent 15 km nord for Elverum på Rv 3 kom en Volkswagen Transporter varebil i sørlig retning på en tilnærmet rett strekning.

Varebilen kom over i motgående kjørefelt og frontkolliderte med vogntoget. Som følge av kollisjonen1 ble vogntogets styresnekke slått løs fra rammen, og føreren av vogntoget mistet muligheten til å styre. Vogntoget kjørte ut i grøfta på sin side av veien, men kom opp på veien igjen før det veltet mot høyre og ble liggende på tvers av veien. Vogntoget begynte raskt å brenne.

En Toyota Rav 4 som kjørte bak varebilen unngikk kollisjonen. En sørgående Ford S-Max måtte svinge i grøfta for å unngå det veltede vogntoget. Denne begynte å brenne, men fører og fire passasjerer hadde da evakuert.

Føreren av varebilen omkom, mens føreren av vogntoget kun fikk lettere skader. Totalt var ni trafikanter involvert i ulykken.

SHT mener at varebilens bevegelser sett i sammenheng med medisinske funn, opplysninger om førerens aktiviteter i tiden før ulykken, samt informasjon fra vogntogføreren indikerer at tretthet/sovning kan forklare kollisjonen. Det er likevel knyttet en viss grad av usikkerhet til dette og annen uoppmerksomhet kan heller ikke utelukkes som del av årsakssammenhengen.

På ulykkesstedet ligger jernbanen 9-10 meter fra veibanen, og som en følge av brannen ble all togtrafikk stanset over en periode. Ulykken bekrefter på bakgrunn av stengingen av jernbanen og potensialet for at vogntoget kunne ha endt på jernbanelinjen at nærhet mellom vei og jernbane utgjør økt sårbarhet og risiko.

I følge dagens versjon av Statens vegvesens Håndbok 231 utløser den nevnte avstanden mot jernbanen krav til kompenserende tiltak. I tillegg til å være gjeldende ved større utbedringer og etablering av nye veianlegg er nye håndbokkrav retningsgivende for vurdering av eventuelle kompenserende tiltak ved avdekte sikkerhetsproblemer som følge av TS-inspeksjoner av eksisterende vei. SHT mener at en TS-inspeksjon, eller en eventuell sikkerhetsinspeksjon i henhold til vegsikkerhetsforskriften, kunne ha avdekket behovet for kompenserende tiltak mot jernbanen på ulykkesstedet.

SHT mener at Statens vegvesen bør følge opp eksisterende veistrekninger hvor nærheten til langsgående jernbane kan utgjøre et risiko- og sårbarhetsproblem.

SHT har tidligere gitt sikkerhetstilråding innenfor problematikk knyttet til tap av styringsmulighet etter kollisjon (SHT rapport Vei 2012/02). Undersøkelsen har avdekket at ADR tankkjøretøy, som har stort skadepotensial, kan ha behov for sikkerhetstiltak utover generelle eksisterende krav.

SHT fremmer to tilrådinger som følge av undersøkelsen.