Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom to busser på fv. 450 ved Nafstad, Ullensaker 17. november 2017

Sikkerheitstilråding Veg nr 2019/10T

Undersøkelsen av ulykken mellom to møtende rutebusser 17. november 2017 har vist at bussene var utstyrt og godkjent i henhold til norsk og internasjonalt regelverk. Statens vegvesen har tidligere brukt muligheten til å kreve bilbelter i busser klasse II som kjører løyvepliktig transport i Norge gjennom forskrift om universell utforming. Denne forskriften åpner også for å stille ytterligere krav til materiell i konkurranse ved løyvepliktig transport. SHT mener at det også er mulighet for å benytte § 5 i denne forskriften til å heve kollisjonssikkerheten for førere i busser.

Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens vegvesen å vurdere bruk av nasjonale forskrifter som grunnlag for å heve kollisjonssikkerheten i buss i løyvepliktig transport i Norge.

Status

Lukka

Samandrag

Fredag 17. november 2017 kl. 1300 frontkolliderte to møtende rutebusser fra samme busselskap i kurven i bunnen av Nafstadhelningen, langs fv. 450 i Ullensaker kommune. Begge bussene holdt en hastighet på om lag 33-34 km/t.

Føreren av den østgående bussen hadde kjørt strekningen flere ganger denne dagen, og undersøkelsen har vist at det oppstod en friksjonendring kort tid før ulykken. Dette skyldtes lokal rimfrost og isdannelse i et skyggeparti.

Skadeomfanget i ulykken ble påvirket av lav kollisjonssikkerhet på bussene. Til tross for den lave hastigheten omkom den ene bussføreren umiddelbart, og den andre ble kritisk skadet.

SHT fremmer seks sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.