Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom to vogntog på E39 i Heim 16. januar 2024

Sikkerheitstilråding Veg nr 2025/01T

Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.

Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet, som medførte at de blokkeringsfrie bremsene på slepvognen ikke fungerte. Føreren fikk imidlertid ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens blokkeringsfrie bremser. Selv om Scanias varsling tilfredsstiller dagens regelverk, mener SHK at «Tilhenger uten ABS» må varsles som en alvorlig feil eller mangel, dvs. med rødt varsel.

Statens havarikommisjon tilrår Scania Norge å undersøke muligheten for å endre løsning for varsling av fører ved avvik i bremsetilkoblingen eller fravær av blokkeringsfrie bremser på tilhenger.

Status

Open

Samandrag

Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et 24 m vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av feil på bremsetilkoblingen og påfølgende blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget (24 m). Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.

Undersøkelsen avdekket mangler i varslingssystemet for bremsefeil på tilhenger, noe som krever at både kjøretøyprodusentene og Statens vegvesen arbeider for forbedring. Det er også behov for økt førerkompetanse og kvalitet på tungbilkontroller. I tillegg peker undersøkelsen på at veiens sikkerhetsmarginer var for små for møtende lange vogntog.

Som følge av undersøkelsen fremmer SHK syv sikkerhetstilrådinger.