Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom to vogntog på E39 i Heim 16. januar 2024

Sikkerheitstilråding Veg nr 2025/03T

Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.

Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet, som medførte at de blokkeringsfrie bremsene på slepvognen ikke fungerte. Føreren fikk imidlertid ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens blokkeringsfrie bremser. Tester har vist at kjøretøyprodusenter varsler ulikt ved samme bruddkonfigurasjon i tilkoblingen, og at feil detekteres på ulike måter. Både lastebilen og slepvognen hadde feil med bremsetilkoblingen både før og etter at de ble kontrollert på utekontroll uten at det ble avdekket. For Statens vegvesen sin kontrollvirksomhet kan tilgang på feildiagnoseutstyr være et viktig bidrag for å avdekke feil med tunge kjøretøy. I tillegg må kontrollørene ha kunnskap om kjøretøyenes mangelfulle varsling av tilhengerfeil.

Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å undersøke mulighetene for å forsterke tungbilkontrollørenes feildiagnoseutstyr og øke kunnskapen om ulike trekkbilers varsling om avvik i bremsetilkoblingen eller fravær av blokkeringsfrie bremser på tilhenger.

Status

Open

Samandrag

Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et 24 m vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av feil på bremsetilkoblingen og påfølgende blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget (24 m). Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.

Undersøkelsen avdekket mangler i varslingssystemet for bremsefeil på tilhenger, noe som krever at både kjøretøyprodusentene og Statens vegvesen arbeider for forbedring. Det er også behov for økt førerkompetanse og kvalitet på tungbilkontroller. I tillegg peker undersøkelsen på at veiens sikkerhetsmarginer var for små for møtende lange vogntog.

Som følge av undersøkelsen fremmer SHK syv sikkerhetstilrådinger.