Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.
Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet, som medførte at de blokkeringsfrie bremsene på slepvognen ikke fungerte. Føreren fikk imidlertid ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens blokkeringsfrie bremser. Dagens regelverk muliggjør at kjøretøyprodusenter har forskjellige løsninger for varsling av at tilhengeren mangler ABS/EBS, med påfølgende begrensninger i førerstøttefunksjoner for vogntoget. Selv om varslingen til både Scania og de andre produsentene som SHK har testet, tilfredsstiller dagens regelverk, mener SHK at manglende ABS/EBS på tilhengere må varsles som en alvorlig feil eller mangel, dvs. med rødt varsel. Som et første steg for en eventuell endring av regelverk, kan problemstillingen tas opp i Safer-Truck-programmet i Euro NCAP.
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å foreslå for Euro NCAP sitt Safer-Truck-program å implementere sikkerhetspoeng for trekkbilenes varsling ved bortfall av førerstøttefunksjoner.