Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom to vogntog på E39 i Heim 16. januar 2024

Sikkerheitstilråding Veg nr 2025/06T

Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.

Sikkerhetsmarginene på veien var små for en møtesituasjon mellom så lange og tunge kjøretøy sett opp mot kurvatur og veibredde. Etter at utbyggingsprosjektet på «E39 Betna–Stormyra» er ferdigstilt og overlevert, er gamle E39 planlagt omklassifisert til fylkesvei. Begrunnelsen for utbyggingsprosjektet var blant annet lav veistandard, trafikksikkerhet lokalt og økt forutsigbarhet spesielt for langdistansetransporten. SHK mener at dette tilsier at bruksklassen på eksisterende vei bør vurderes etter at utbyggingsprosjektet er ferdigstilt.

Statens havarikommisjon tilrår Trøndelag fylkeskommune å gjennomgå og revurdere bruksklasse på gamle E39 mellom Betna og Stormyra når denne omklassifiseres til fylkesvei.

Status

Open

Samandrag

Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et 24 m vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av feil på bremsetilkoblingen og påfølgende blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget (24 m). Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.

Undersøkelsen avdekket mangler i varslingssystemet for bremsefeil på tilhenger, noe som krever at både kjøretøyprodusentene og Statens vegvesen arbeider for forbedring. Det er også behov for økt førerkompetanse og kvalitet på tungbilkontroller. I tillegg peker undersøkelsen på at veiens sikkerhetsmarginer var for små for møtende lange vogntog.

Som følge av undersøkelsen fremmer SHK syv sikkerhetstilrådinger.