Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom vogntog og personbil på E39 ved Vinjeøra i Hemne 12. desember 2011

Sikkerheitstilråding Veg nr 2013/07T

Undersøkelse av tilhengeren etter ulykken og åtte måneder etter siste godkjenning for periodisk kontroll viste at det var for svak bremsevirkning på tilhengeren og at det var mekanisk feil med ABS systemet. Statens havarikommisjon for transport vurderer at det må stilles strenge krav til oppfølging av teknisk tilstand på tilhengere slik at sikkerheten ivaretas på en tilstrekkelig god måte. Undersøkelsen har vist at en hyppigere kontroll av bremser på tilhengere kunne ha avdekket de påviste feilene som bidro til ulykken.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen vurderer kontrollhyppigheten ved periodisk kontroll av bremsesystem på tunge tilhengere.

Status

Lukka

Samandrag

Mandag 12. desember 2011 kjørte et vogntog (lastebil og slepvogn) lastet med to tomme containere fra Bud i Møre og Romsdal mot Trondheim. Etter å ha kjørt av fergen på Halsa fulgte vogntoget E39 mot Trondheim. Det var oppholdsvær, med lufttemperatur omkring 0 o C, delvis glatt og snøslaps på veien.

Kl. 1915 nærmet vogntoget seg Haukvika i Hemne kommune. Da vogntoget kjørte inn i en høyrekurve så føreren at det kom en bil i motgående kjøreretning. Føreren slapp gassen og bremset lett. I kurven mistet forakselen på tilhengeren veigrepet hvor fronten på tilhengeren kom over i venstre side av kjørebanen og kolliderte med den møtende personbilen med fem personer.

Sammenstøtet mellom tilhengeren og personbilen var så kraftig at forakselen/tilhengerdraget på tilhengeren ble revet løs fra innfestingen i tilhengerens ramme. Tilhengeren og personbilen stanset i en skråning ned fra veien på venstre side i forhold til vogntogets kjøreretning, mens lastebilen ble stående på veien. Personbilens front ble kraftig deformert, og to av passasjerene i personbilen omkom. De to andre passasjerene i personbilen ble alvorlig skadet og føreren ble lettere skadet. Føreren av vogntoget ble ikke fysisk skadet.

Fartsskriverdata viste at hastigheten til vogntoget var noe over 80 km/t på rettstrekningen rett før ulykkesstedet, ca 70 km/t før ulykkeskurven, og litt over 60 km/t i kollisjonsøyeblikket. Data fra lastebilens fartsskriver de siste 40 kilometerne før ulykken viste at vogntoget i store trekk hadde holdt seg innenfor fartsgrensene, men at vogntoget på deler av strekningen også hadde ligget noe over fartsgrensene.

Undersøkelsen har avdekket at det var mangelfull bremsevirkning på tilhengeren som følge av feil knyttet til både bremseklokker og antiblokkeringssystemet (ABS-systemet). Disse feilene ble ikke synliggjort gjennom lastebilenes varsellamper i instrumentbordet. Tilhengerens dekk hadde dårligere vinteregenskaper enn lastebilens selv om mønsterdybden lå innenfor gjeldende krav. Føreren av vogntoget hadde kjørt dette i rundt tre uker, men hadde tidligere ikke registrert at det var feil ved tilhengerens bremser.

Med noe usikkerhet har friksjonsmålinger og -beregninger indikert at det var friksjonsverdier under minimumsverdien i driftskontrakten på ulykkesstedet da ulykken skjedde.

Tilhengerens konstruksjon (slepvogn), feil på bremsesystemene på tilhengeren, ulike dekkegenskaper på lastebil og tilhenger, førerens hastighetsvalg på det aktuelle føret, samt veiens utforming og friksjonsforhold har påvirket sikkerhetsmarginene negativt. Ulykken må derfor forklares med brist i det totale samspillet mellom vogntogførerens adferd, kjøretøyenes egenskaper, samt veiens utforming og tilstand.

SHT mener at Elvrum Transport AS sine systemer og kompetanse i forbindelse med verksteddrift, samt virksomhetens oppfølging av førernes hastighetsvalg på vinterføre har potensiale for sikkerhetsmessige forbedringer. SHT mener også at Statens vegvesen bør vurdere å innføre hyppigere kontroll av bremsesystemene på tunge tilhengere.

Som følge av denne undersøkelsen har SHT gitt to sikkerhetstilrådinger.