Møteulykken mellom en personbil og et vogntog på fv. 24 i Stange 27. april 2023 førte til at tre personer omkom og en person ble kritisk skadet. Undersøkelsen har vist at dersom veien hadde hatt forsterket midtoppmerking på stedet, kunne det bidratt til å gjøre føreren av personbilen oppmerksom på at bilen var på vei over i motsatt kjørefelt, slik at han kunne korrigert dette. Innlandet fylkeskommune hadde etablert forsterket midtoppmerking på fv. 24, men på grunn av veiens nærhet til boliger, og av hensyn til eventuell støy, ble det ikke etablert i området der ulykken skjedde. Veinormal N302 gir adgang til at det enkelte forvaltningsorgan kan bestemme hvilke steder det skal anlegges forsterket midtoppmerking, og undersøkelsen har vist at det er varierende praksis blant veiforvalterne på dette området. Forsterket midtoppmerking er et svært kostnadseffektivt trafikksikkerhetstiltak, og SHK mener det bør være tydeligere, kunnskapsbaserte føringer i N302, slik at tiltaket benyttes i størst mulig grad.
Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen gjennomgår kunnskaps- og erfaringsgrunnlaget og oppdaterer veinormal N302 slik at forsterket midtoppmerking blir et skal-krav, både ved etablering av ny vei og ved reasfaltering, der veibredde og fartsgrense ligger til rette for det.