Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom vogntog og to personbiler på rv 46 ved Vikedal i Vindafjord 28. juni 2007

Sikkerheitstilråding Veg nr 2009/07T

Det er avdekket at fastlegen ikke hadde fulgt opp sin plikt til å melde fra at føreren ikke oppfylte førerkortforskriftens helsekrav. SHT mener at kravene til helse som gjelder for yrkessjåfører må etterleves strengt for å være en velfungerende barriere mot trafikkulykker. Helsetilsynet har i inspeksjoner avdekket systematiske brudd på helsepersonells krav om meldeplikt. SHT ser på førers helsetilstand som en sikkerhetskritisk oppgave.

SHT tilrår at Helsedirektoratet iverksetter tiltak som reduserer mulighetene for at yrkestransportførere spesielt, og bilførere generelt kan kjøre i trafikken med svekket helsetilstand.

Status

Lukka

Samandrag

Torsdag 28. juni 2007 kl. 1730 på en rett strekning øst for Vikedal på Rv 46 kolliderte et vogntog (lastebil med påhengsvogn) med en Toyota personbil og deretter en VW Caravelle. SHTs oppfatning er at selv om det ikke har vært mulig å påvise kollisjonspunktet nøyaktig, så er det stor sannsynlighet for at deler av vogntoget befant seg til venstre for veiens senter. Merker på Toyotaen og autovern tyder på at denne var helt til høyre i sitt kjørefelt når kollisjonen skjedde. Vogntoget fortsatte deretter videre på venstre side av kjørebanen og kolliderte med møtende VW Caravelle. Som følge av veiens begrensninger (ca. 5 m mellom kantlinjene) og rekkverket på ulykkesstedet hadde ikke personbilene muligheter til å unngå kollisjonen. Tre personer; føreren av Toyotaen, samt føreren og passasjeren i VW Caravelle, omkom som følge av ulykken. Passasjeren i Toyotaen ble lettere skadet, mens føreren av lastebilen ikke ble fysisk skadet.

Undersøkelsen har avdekket at sjåføren av vogntoget hadde inntatt rusmidler, samt benyttet legemidler og hadde en psykisk helsetilstand som ikke var forenelig med sikker kjøring. Det å kjøre et tungt kjøretøy innebærer et sikkerhetsmessig ansvar som må tas alvorlig av sjåføren, transportfirmaet som sysselsetter sjåføren, og myndighetene som gir sjåføren tillatelse til å kjøre vogntog. I dette tilfellet mener SHT at ulykken var forårsaket av at føreren av vogntoget ikke var skikket til å kjøre på ulykkestidspunktet.

I tillegg til at fører kjørte i en ikke egnet tilstand er det avdekket at førerens fastlege ikke hadde fulgt opp sin meldeplikt ved å unnlate å varsle om at føreren ikke oppfylte førerkortforskriftens helsekrav. SHT mener at kravene til helse som gjelder for yrkessjåfører må etterleves strengt for å være en barriere slik at personer som av ulike grunner ikke oppfyller helsekravene til førerkort kan utelukkes fra trafikken. Her har helsepersonell en sikkerhetskritisk oppgave og må være bevisst sin meldeplikt. SHT tilrår derfor at helsemyndighetene iverksetter tiltak og etablerer bedre systemer for å sikre at helsepersonell følger opp sin meldeplikt vedrørende førere som ikke oppfyller førerkortforskriftens helsekrav.

Transportfirmaene som sysselsetter yrkessjåførene har også et betydelig trafikksikkerhetsmessig ansvar. I dette tilfellet mener SHT at transportfirmaet ikke hadde foretatt en tilstrekkelig vurdering av sjåføren før vedkommende ble ansatt i 50 % stilling.