Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke mellom vogntog og varebil i Hyvingstunnelen på E16 ved Voss 26. september 2011

Sikkerheitstilråding Veg nr 2013/02T

Statens vegvesen har utarbeidet en veileder, håndbok 271 "Risikovurderinger i vegtrafikken", som tar for seg bruken av risikovurderinger som et verktøy nå det skal fattes beslutninger i mindre og større tiltak og prosjekt i etaten. Da Statens vegvesen registrerte resultatene fra friksjonsmålingene ble det gjennomført midlertidige kompenserende tiltak i form av skilting mens man ventet på at utstyr og utførende entreprenør skulle bli tilgjengelig. Det ble imidlertid ikke gjennomført risikovurderinger i forbindelse med beslutning og iverksettelse av disse tiltakene. SHT mener at bruk av risikovurdering ville ha sikret en bedre oppfølging av sikkerhetsproblemet som den lave friksjonen i tunnelene representerte for trafikantene.

Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens vegvesen å benytte risikovurderinger ved beslutning og iverksettelse av kompenserende trafikksikkerhetstiltak.

Status

Lukka

Samandrag

Om morgenen 26.september 2011 startet føreren av et vogntog arbeidsdagen i Voss hvor han hadde hatt sin siste døgnhvil. Kl. 0730 begynte han kjøreturen til Bergen. Vogntoget som besto av svenskregistrert trekkbil og semitrailer, hadde omlag 10 tonn last om bord. Føreren av vogntoget var polsk, men hadde erfaring fra kjøring i Norge.

Etter å ha kjørt omlag 30 km på E16 kom vogntoget til Hyvingstunnelen. I en høyrekurve ca. 1 km inne i tunnelen mistet det veigrepet som medførte skrens og saksing av vogntoget. Vogntoget kom over i motgående kjørefelt med fronten av semitraileren først og denne kolliderte med en møtende varebil. Føreren av varebilen omkom, mens føreren av vogntoget kom fysisk uskadet fra ulykken.

Det var vått betongdekke i Hyvingstunnelen da ulykken inntraff. Friksjonsmålinger gjennomført av Statens vegvesen sommeren 2011, samt fire dager før ulykken, viste at friksjonsverdiene for betongdekket var langt lavere enn de krav som Statens vegvesen selv har satt i sine interne retningslinjer. Etter friksjonsmålingene sommeren 2011 ble den bestilt fresing av dekket og i mellomtiden ble det iverksatt kompenserende tiltak i form av strekningsvise fareskilt som varslet om glatt veibane ved nedbør. Etter SHTs vurdering ga denne varslingen ikke tilstrekkelig informasjon til trafikantene om de vanskelige friksjonsforholdene inne i tunnelen ved våt vegbane.

Skiltet hastighet var 70 km/t i Hyvingstunnelen på ulykkestidspunktet. Analyse av fartsskriveren til vogntoget viste at føreren av holdt en hastighet på om lag 89 km/t gjennom store deler av tunnelen før ulykken inntraff. SHT mener at hastigheten i kombinasjon med den lave friksjonen ikke ga tilstrekkelig sikkerhetsmargin og var de viktigste årsaksfaktorene til at ulykken skjedde.

SHT har gjennom denne undersøkelsen ikke påvist at det er rutiner for kartlegging og oppfølging av dekker og veistrekninger hvor man har dekketyper av materialer og sammensetning som erfaringsmessig har utfordringer med friksjon, eksempelvis betongdekker.

Statens vegvesen hadde ikke gjennomført risikovurderingen av de kompenserende tiltakene som ble gjennomført etter friksjonsmålingene sommeren 2011 og etter et trafikkuhell uten personskade men med samme hendelsesforløp i samme kurve en måned tidligere. SHT mener at en slik vurdering lettere ville ha identifisert sikkerhetsproblemet som den lave friksjonen i tunnelene representerte for trafikantene. En risikovurdering ville også ha avdekket et behov for valg av risikonivå og i større grad bevisstgjort beslutningstakerne før avgjørelsen om kompenserende tiltak ble tatt.

SHT fremmer to sikkerhetstilrådninger som følge av undersøkelsen.