Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke på E6 i Bjørnbærvika i Mo i Rana 1. desember 2016

Sikkerheitstilråding Veg nr 2017/12T

Undersøkelsen av møteulykken på E6 i Bjørnbærvika 1. desember 2016 har vist at det er stor avstand mellom målestasjoner som registrerer vegtemperatur. Vegtemperaturmålinger er et svært viktig verktøy for entreprenørs beslutningstøtte, for å kunne iverksette preventive tiltak i værsituasjoner rundt 0oC. Dette ansees som særlig viktig på strekninger og punkter som er har krevende geometri i kombinasjon med vær- og klimautfordringer.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen gjennomgår plasseringer og tetthet av målestasjoner langs E6 i området rundt Mo i Rana, for å forsterke beslutningstøtten for vinterdriften i området.

Status

Lukka

Samandrag

Torsdag 1. desember 2016 mistet en personbil med fører og passasjer veigrepet i en høyrekurve på E6 ved Bjørnbærvika sør for Mo i Rana. Den skrenset over i motgående kjørefelt og kolliderte front mot front med et nordgående vogntog. Begge personene i personbilen omkom i umiddelbart i sammenstøtet.

SHTs undersøkelse har vist at det var flere sammenfallende og ugunstige faktorer som bidro til ulykken. Det var krevende føreforhold med isdannelse, varierende kurveradius og tverrfallsendringer i kurven. Et utfordrende og overaskende værskifte med is- og rimdannelse i Bjørnbærvika i tidspunktet rundt ulykken var også et viktig bidragsytende element til at møteulykken oppstod.

SHT fremmer to tilrådinger i undersøkelsen, en knyttet til veigeometri og en knyttet til værmåling som beslutningsstøtte til vinterdrift.