Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om møteulykke på E6 i Bjørnbærvika i Mo i Rana 1. desember 2016

Sikkerheitstilråding Veg nr 2017/13T

Undersøkelsen av møteulykken på E6 ved Bjørnbærvika 1. desember 2016 avdekket at det ble målt avvik i kurvens tverrfall etter reasfaltering i 2015. Tverrfall og kurveradius er viktig parametere for kjøresikkerheten, men kan være vanskelig å registrere for trafikantene under gode friksjonsforhold. SHT mener at dette aspektet ikke er godt nok ivaretatt i arbeidsbeskrivelsen og kontroll av asfaltarbeider.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen implementerer rutiner for å avdekke uheldig tverrfall i kurver i forkant av reasfaltering, slik at dette kan utbedres og kontrolleres i etterkant av utførte asfaltarbeider.

Status

Lukka

Samandrag

Torsdag 1. desember 2016 mistet en personbil med fører og passasjer veigrepet i en høyrekurve på E6 ved Bjørnbærvika sør for Mo i Rana. Den skrenset over i motgående kjørefelt og kolliderte front mot front med et nordgående vogntog. Begge personene i personbilen omkom i umiddelbart i sammenstøtet.

SHTs undersøkelse har vist at det var flere sammenfallende og ugunstige faktorer som bidro til ulykken. Det var krevende føreforhold med isdannelse, varierende kurveradius og tverrfallsendringer i kurven. Et utfordrende og overaskende værskifte med is- og rimdannelse i Bjørnbærvika i tidspunktet rundt ulykken var også et viktig bidragsytende element til at møteulykken oppstod.

SHT fremmer to tilrådinger i undersøkelsen, en knyttet til veigeometri og en knyttet til værmåling som beslutningsstøtte til vinterdrift.