Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om påkjøringsulykke med personbil og trafikkdirigent på riksvei 7 ved Ål i Hallingdal kommune 20. september 2021

Sikkerheitstilråding Veg nr 2022/22T

Påkjøringsulykken 20. september 2021 oppstod da en trafikkdirigent ble påkjørt av en personbil i forbindelse med veiarbeid på riksvei 7 i Ål i Hallingdal. Trafikkdirigenter skal beskytte andre arbeidere og trafikanter mot farer knyttet til trafikk ved veiarbeid. Trafikkdirigenter befinner seg imidlertid selv i en utsatt posisjon, som myk trafikant og arbeider plassert i veibanen. SHK mener derfor at manuell trafikkdirigering bør unngås dersom alternative reguleringstiltak kan benyttes.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen setter krav til nødvendighetsvurdering (som en del av risikovurderingen) ved søknad om godkjenning av arbeidsvarslingsplan der manuell trafikkdirigering inngår, samt avslår bruk av trafikkdirigenter på strekninger der andre regulerende tiltak kan ivareta arbeidere og trafikanters sikkerhet ved arbeid på og ved vei.

Status

Lukka

Samandrag

Ulykken på rv. 7 ved Ål oppstod da en trafikkdirigent ble påkjørt av en personbil da han dirigerte trafikk i et veiarbeidsområde. Personbilen reduserte ikke farten da den kjørte inn i området der fartsgrensen var regulert ned fra 80 km/t til 50 km/t. Trafikkdirigenten stod plassert med kort avstand til de fartsregulerende skiltene da han ble påkjørt, og omkom som følge av ulykken.

Undersøkelsen har vist at både mangler ved den godkjente arbeidsvarslingsplanen og utførelsen av arbeidsvarslingen ulykkesdagen reduserte trafikkdirigentens sikkerhet i denne situasjonen. Undersøkelsen har også vist at kravene til arbeidsvarsling og trafikkdirigering, samt opplæring av mannskap ikke er tilstrekkelig.

SHK fremmer fem sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.