Samandrag
En 36 år gammel arbeidstaker ved Nettbuss i Drammen kjørte en buss ut av vaskehallen etter vask og over eiendommen til busselskapet. Han ble da oppmerksom på en mann på området som han oppfattet gikk i retning mot hovedbygningen. Bussføreren parkerte bussen og gikk over i bussen ved siden av for å kjøre denne til vask i vaskehallen. Han kikket i bussens sidespeil før han begynte å rygge. På dette tidspunktet sto mannen, som han hadde observert tidligere, rett bak bussen. En kollega var vitne til den farlige situasjonen og forsøkte å varsle føreren. Da sjåføren stoppet bussen hadde mannen blitt overkjørt av bussens høyre bakhjul, og han døde av skadene på sykehuset senere samme dag.
Den omkomne var 66 år og var ikke ansatt i Nettbuss. Gjennom undersøkelsen har det fremkommet at mannen var akseptert av busselskapet og ofte oppholdt seg på bussområdet. Bussføreren rygget bussen uten å ha tilstrekkelig kontroll på området rett bak bussen. Bussen var designet slik at det ikke var sikt fra førerposisjon til dette området. Mannen hadde en lettere funksjonshemming og redusert hørsel. SHT mener at dette kan ha medvirket til at han ikke ble oppmerksom på bussen som rygget mot ham.
Fra 1997 hadde endringer i veimiljøet rundt eiendommen ført til et mer ustrukturert kjøremønster og resultert i flere ryggebevegelser. SHT mener at busselskapet ikke hadde lagt godt nok til rette for at rygging kunne skje på en sikker måte. Selskapet praktiserte egne trafikkregler med vikeplikt for ryggende busser. Det var ikke rutiner eller tekniske hjelpemidler for å assistere førere ved rygging av busser.
Eiendommen til Nettbuss fremstår som åpen for allmennheten da den ikke er skjermet på noen måte. SHT vurderer eiendommens åpenhet mot omgivelsene som en risikofaktor til nye ulykker. Verken Drammen kommune eller Statens vegvesen hadde krevd skjerming av eiendommen etter endringene i nærområdet.
Havarikommisjonen peker på manglende bestemmelser for å sikre tredjeperson på et driftsområde. I tillegg mener havarikommisjonen at det er svakheter i gjeldende krav til sikt/observasjon bak buss, samt utydelige trafikkregler om bruk av hjelpemidler ved rygging.
SHT fremmet tre umiddelbare sikkerhetstilrådinger til Nettbuss i desember 2005. I løpet av 2006 har selskapet gjennomført flere tiltak for å forbedre den trafikale situasjonen på eiendommen.
Som følge av denne undersøkelsen har havarikommisjonen gitt seks nye sikkerhetstilrådinger.