Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om tung kjøretøyulykke E6 Grong, Nord Trøndelag 12. august 2009

Sikkerheitstilråding Veg nr 2011/04T

Østbø AS har etablert et styringssystem for ivaretakelse av kvalitet, miljø og sikkerhet. SHT vurderer dette som et positivt bidrag til sikkerheten. Undersøkelsen har likevel avdekket at det mangler risikovurderinger for bruk av transportutstyr, arbeidsplan for oppdrag, samt konkrete arbeidsbeskrivelser for bruk av transportutstyr for den aktuelle transporten.  

SHT tilrår at Østbø AS forbedrer sitt sikkerhetsstyringssystem knyttet til transport av krokcontainere på vei.

Status

Lukka

Samandrag

Den 12. august 2009 kl. 0711 startet et vogntog fra Trondheim med retning mot Melhus for lasting av skrapmetall hos WEEE Recycling AS. Skrapmetallet skulle leveres på Mo i Rana. Bruker av vogntoget var transportfirmaet Østbø AS som gjennomfører ulike typer avfallstransporter. Føreren var godt kjent på strekningen Trondheim – Mo i Rana.

Etter lastingen hos WEEE Recycling AS ble vogntoget veid og fraktbrev ble skrevet. Både veieseddel og frakbrev viste at lastens totale vekt var ca. 25 000 kg, noe som er marginalt over det som er tillatt.

Vogntoget satte kursen nordover og kl. 1516 gjennomførte sjåføren 45 minutters pause på en veikro ved E6 i Snåsa kommune som ligger ca. 180 km nord for Trondheim. Ca. 25 minutter etter avviklet pause passerte vogntoget Mediå bru (Grong) og kom inn i et veiparti med flere påfølgende kurver og 80 sone. Vogntoget holdt en hastighet på 77 – 78 km/t i sekundene før ulykken. I den siste høyrekurven før veien retter seg ut, veltet vogntoget mot venstre og en personbil som kom i motgående felt ble rammet og delvis sammenklemt av det veltende vogntoget.

Føreren og passasjeren foran i personbilen omkom i ulykken. Det var to barn i baksetet på personbilen, en gutt på 14 år og en jente på 9 år. På ulykkesstedet ble gutten vurdert som kritisk skadd og jenta som ikke kritisk skadd. Føreren av vogntoget kom fra ulykken uten fysiske skader.

SHTs undersøkelse av ulykken har avdekket at det er flere forhold som i samspill har medvirket til ulykken. Det er blant annet sannsynlig at vogntogets lastvekt var høyere enn de oppgitte vektene i fraktbrev og veieseddel. Vogntogets stabilitet var påvirket av relativt høyt tyngdepunkt i kombinasjon med krokcontainer montert på tippramme og påhengsvogn med midtmonterte aksler. I denne sammenheng blir også hastighet og sporvalg gjennom ulykkessvingen medvirkende faktorer.

Fartsgrensen på stedet var satt opp til 80 km/t kun 5 timer før ulykken skjedde. I følge skiltingen på stedet, var veien et arbeidsområde, og det var ikke merket med midt- eller sidelinjer. Det foregikk ikke arbeid på stedet da ulykken oppsto. Undersøkelsen av Østbø AS sitt system for sikkerhetsstyring viser enkelte mangler knyttet til opplæring og oppfølging av gjennomføring av transportoppdrag.

I forbindelse med undersøkelsen har det også framkommet sikkerhetskritiske forhold knyttet til krokcontainertransport på vei. Disse forholdene inkluderes i en temaundersøkelse.

SHT fremmer tre sikkerhetstilrådninger som følge av undersøkelsen.