Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om ulykker ved transport av stående betongelementer på Fv770 ved Nakling i Nærøy kommune i Nord-Trøndelag 30. november 2014 og på E18 i Tvedestrand kommune i Aust-Agder 14. desember 2014

Sikkerheitstilråding Veg nr 2017/05T

Overhalla Transport AS har etter ulykken erstattet alle eksisterende A-krakker med tilsvarende utstyr som er sertifisert og godkjent for nærmere angitte vekter og belastninger. De har også utarbeidet et kvalitetssystem, hvor plassering og sikring av last samt opplæring av førere er beskrevet. SHT mener imidlertid at kvalitetssystemet bør videreutvikles da det vurderes som mangelfullt når det gjelder plassering og sikring av last, samt opplæring av førere innenfor dette området.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Overhalla Transport AS reviderer sitt kvalitetssystem slik at det gir spesifikk veiledning eller føring for sikring av stående betongelementer som transporteres både med og uten bruk av A-krakker, og at førerne gis tilstrekkelig opplæring innenfor dette området.

Status

Lukka

Samandrag

Undersøkelse av disse to ulykkene har vist at det fortsatt er behov for å forbedre lastsikringen av store og tunge kolli som transporteres på vei.

Begge ulykkene har mye til felles med ulykkene med vogntogene som veltet ved Tengs og Sirevåg i Rogaland i 2005, og som er omtalt i SHT Rapport vei 2007/01.

Føreren av vogntoget som veltet i Nærøy omkom, mens føreren av vogntoget i Tvedestrand kom fra ulykken uten skader.

SHT avgir nå tre nye tilrådinger til Statens vegvesen som har relevans både for ulykkene som omhandles denne rapporten og som skjedde i Rogaland i 2005. I tillegg blir det gitt en tilråding til hver av transportfirmaene.