Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om ulykker ved transport av stående betongelementer på Fv770 ved Nakling i Nærøy kommune i Nord-Trøndelag 30. november 2014 og på E18 i Tvedestrand kommune i Aust-Agder 14. desember 2014

Sikkerheitstilråding Veg nr 2017/06T

Seafront Transport AS har prosedyre for plassering og sikring av last som etter SHT vurdering ikke gir førerne nødvendig veiledning om hvordan sikringen konkret må uføres for at lasten skal sikres forskriftsmessig. Prosedyren er utformet slik at føreren må ha høy kompetanse i matematikk, mekanikk og fysikk for å kunne vurdere hvordan lastsikringen skal utføres. SHT mener prosedyren bør gi føringer for antall og type kjettinger som må brukes, og hvordan disse skal plasseres. Det bør i tillegg gis informasjon om evt. andre tiltak som må iverksettes for at lasten skal tilfredsstille gjeldende krav til sikring av last.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Seafront Transport AS reviderer sin prosedyre for plassering og sikring av last, slik at denne gir spesifikk veiledning eller føring for sikring av stående betongelementer som transporteres både med og uten bruk av A-krakker.

Status

Lukka

Samandrag

Undersøkelse av disse to ulykkene har vist at det fortsatt er behov for å forbedre lastsikringen av store og tunge kolli som transporteres på vei.

Begge ulykkene har mye til felles med ulykkene med vogntogene som veltet ved Tengs og Sirevåg i Rogaland i 2005, og som er omtalt i SHT Rapport vei 2007/01.

Føreren av vogntoget som veltet i Nærøy omkom, mens føreren av vogntoget i Tvedestrand kom fra ulykken uten skader.

SHT avgir nå tre nye tilrådinger til Statens vegvesen som har relevans både for ulykkene som omhandles denne rapporten og som skjedde i Rogaland i 2005. I tillegg blir det gitt en tilråding til hver av transportfirmaene.