Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om ulykker ved transport av stående betongelementer på Fv770 ved Nakling i Nærøy kommune i Nord-Trøndelag 30. november 2014 og på E18 i Tvedestrand kommune i Aust-Agder 14. desember 2014

Sikkerheitstilråding Veg nr 2017/09T

Gjennom undersøkelsen av ulykken på Fv 770 ved Nakling og på E18 ved Tvedestrand er det avdekket mangler ved plassering og sikring av last. Med den utviklingen som har vært innenfor transportnæringen de siste årene er det etter SHTs oppfatning ikke mulig for føreren alene å kunne oppfylle de kravene som er satt til han i forbindelse med plassering og sikring av last. Ofte må det benyttes spesialutstyr både i forbindelse med transporten og sikring av godset, som transportør eller avsender må skaffe til veie. Beregninger må også gjennomføres ved transport av flere typer gods for å kunne sikre dette forskriftsmessig. SHT mener at transportør og avsender må få et medansvar for at lasten er forsvarlig og forskriftsmessig sikret.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen foreslår å endre Vegtrafikklovens § 23, slik at både transportør og evt. avsender får et medansvar for at lasten er tilstrekkelig sikret, i tillegg til det ansvaret føreren allerede er pålagt.

Status

Lukka

Samandrag

Undersøkelse av disse to ulykkene har vist at det fortsatt er behov for å forbedre lastsikringen av store og tunge kolli som transporteres på vei.

Begge ulykkene har mye til felles med ulykkene med vogntogene som veltet ved Tengs og Sirevåg i Rogaland i 2005, og som er omtalt i SHT Rapport vei 2007/01.

Føreren av vogntoget som veltet i Nærøy omkom, mens føreren av vogntoget i Tvedestrand kom fra ulykken uten skader.

SHT avgir nå tre nye tilrådinger til Statens vegvesen som har relevans både for ulykkene som omhandles denne rapporten og som skjedde i Rogaland i 2005. I tillegg blir det gitt en tilråding til hver av transportfirmaene.