Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om utforkjøring med buss på E6 ved Fokstua på Dovrefjell 24. november 2006

Sikkerheitstilråding Veg nr 2009/04T

Det var vanskelig å evakuere direkte fra første etasje da bussen lå på siden, og passasjerene i første etasje måtte over i andre etasje for å evakuere bussen. Dette er et sikkerhetsproblem, og særlig ved brann og/eller ved transport av bevegelseshemmede.

SHT tilrår at Statens vegvesen arbeider for forbedring av bussdirektivet slik at alle passasjerer i busser gis mulighet for rask evakuering.

Status

Lukka

Samandrag

Natt til fredag 24. november 2006 kjørte Lavprisekspressen med 53 passasjerer fra Trondheim i retning mot Oslo. Bussen var en to etasjes MAN Neoplan Skyliner. Bussturen forløp som normalt inntil bussen skulle passere E6 over Dovrefjell hvor det var sterk sidevind og isdekket veibane. Undersøkelsen viser at bussen ble utsatt for så kraftige løft- og sidekrefter at den mistet veigrepet på forhjulene og sjåføren mistet styringsmulighetene. Bussen gikk ut av veien i en hastighet på ca. 50 km/t og veltet over på høyre side etter at den kom ned på flatt terreng utenfor veien.

Passasjerer som ikke brukte bilbelte ble kastet mot høyre side i det bussen traff bakken. En person falt ut av et vindu i bussens 2. etasje og ble liggende i klem under bussen. Totalt ble 30 passasjerer påført skader i forbindelse med bussvelten, hvorav fire personer ble alvorlig skadet.

Værsituasjonen på Fokstua rundt ulykkestidspunktet kan karakteriseres ved fenomenet ”downslope windstorms”, der luftstrømmer kommer ned fjellsiden og kan forårsake kraftige vindkast. Undersøkelsen viser at bussen kan ha vært utsatt for ett eller flere vindkast på opptil 25 m/s og at beregnet friksjon på ulykkesstedet mest sannsynlig var under 0,2.

SHT mener at slik vær- og føreforholdene var på E6 over Dovrefjell på det aktuelle tidspunktet burde ikke bussen vært kjørt over fjellet. Undersøkelsen peker på barrieresvikt både med hensyn på drift og vedlikehold av fjellovergangen, samt de operasjonelle forholdene ved bruk av bussen. Det er behov for tydeligere retningslinjer med hensyn på drifting og stenging av vei ved sterk sidevind og glatt veibane, samt mer bevisst bruk av værdata og -prognoser. I tillegg bør bussførere gis bedre beslutningsgrunnlag i form av oppdatert trafikantinformasjon om vær- og føreforhold fra veiholders side, samt retningslinjer og opplæring fra busselskapets side vedrørende kjøring av bussen ved sterk sidevind og glatt veibane. SHT savner også krav til at busselskaper skal ha et system for sikkerhetsledelse for å ivareta den totale trafikksikkerheten ved selskapets virksomhet, og tilråder at dette f.eks kan knyttes til løyvepliktig persontransport på vei.

SHT fremmer totalt seks sikkerhetstilrådinger i forbindelse med denne undersøkelsen.