Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om utforkjøring med buss på E6 ved Øvergård i Balsfjord 28. mai 2012

Sikkerheitstilråding Veg nr 2013/05T

Cominor AS har et styringssystem som inneholder lovpålagte og bedriftsinterne krav, og hvor krav og prosedyrer for sjåførene er tatt inn i sjåførhåndboka. Opplysninger Statens havarikommisjon for transport har fått fra passasjerene tyder likevel på at førerne i varierende grad har opplyst om bruk av bilbelte. Statens havarikommisjon for transport stiller seg kritisk til at den bussen, som Cominor AS var klar over hadde for korte bilbelter, ble benyttet på denne langturen. Scania og Cominor AS hadde en avtale om at det skulle byttes til lengre bilbelter i bussen etter hjemkomst fra Murmansk.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Cominor AS gjennomgår og forbedrer sitt styringssystem i forhold til at materiell som brukes har riktig tilpasset sikkerhetsutstyr og sikrer at prosedyrer som bidrar til å påvirke til riktig bruk blir fulgt opp.

Status

Lukka

Samandrag

Mandag 28. mai 2012 kjørte en norskregistrert turbuss med 27 passasjerer og tre sjåfører på E6 fra Murmansk mot Finnsnes. Det ble foretatt sjåførbytte ved Øvergård, hvor den ene gikk av. Etter omlag et og et halvt minutts kjøring fra igangsetting og ca. 730 meter etter krysset på E6 kjørte bussen ut av veien på høyre side etter en svak venstre sving. Bussen holdt da ifølge fartsskriveren en hastighet på 67 km/t. Det første sammenstøtet med veiens sideterreng var en fjellnabb på bussens høyre front. Den traff deretter en ny fjellnabb, og sammenstøtene gjorde at høyre side fikk omfattende skader. På høyre side ble flere av vinduene knust og frontdøren ble revet av. Bussens venstre side hadde ingen skader.

I sammenstøtet ble 17 av passasjerene lettere skadet. Den ene av førerne som ikke satt ved rattet ble kastet ut, ble funnet liggende bak bussen. En passasjer som satt på høyre side over bussens bakhjul omkom i sammenstøtet med sideterrenget da han ble kastet ut mot vinduet. Kun et fåtall av passasjerene og ingen av de to omkomne brukte bilbelter. Selv om bussens bilbelter var godkjent etter forskriftene har undersøkelsen avdekket at de var av en kort type. Mange av passasjerene valgte derfor ikke å bruke bilbeltene fordi de var ubehagelige, og for ekstra store personer var de ikke mulig å bruke. Da det ble avdekket at bilbeltene var korte i forundersøkelsen valgte SHT å sende et varsel om sikkerhetskritiske forhold til Statens vegvesen for å få avdekket om lignende bilbelter var montert i andre busser.

I analysen fremkommer det at Cominor AS var kjent med dette forholdet før turen startet, og at det var startet en utskiftingsprosess for de bussene dette gjaldt. SHT er kritiske til at Cominor AS valgte å leie ut denne bussen på turen da det var kjent at bilbeltene var dårlig tilpasset og dette bidro til at disse ikke ble brukt. Førerne informerte og påminnet passasjerene i varierende grad om bruk av bilbelte under turen.

Undersøkelsen har videre vist at sideterrenget var lite tilgivende med sine utstikkende fjellnabber. Det ble også avdekket at det ikke har vært gjennomført trafikksikkerhetsinspeksjoner på stedet hvor ulykken inntraff.

Som følge av undersøkelsen har SHT gitt en tilråding.