SHK gir ingen sikkerhetstilrådninger i forbindelse med denne undersøkelsen, begrunnet i at det er vanskelig å innføre særnorske kjøretøykrav for disse bussene. SHK oppfordrer imidlertid myndighetene til å rette oppmerksomhet mot dette sikkerhetsproblemet når internasjonalt regelverk skal revideres. SHK oppfordrer også bestillere av offentlige transporttjenester å etterspørre slike førerstøttesystemer i sine anbud. Spesielt gjelder dette busser med ståplasser som skal kjøre lengre ruter, der deler av strekningen kjøres med høy hastighet. SHK mener at førerstøttesystem på disse bussene vil bedre trafikksikkerheten for trafikanter generelt og også være et HMS-tiltak for bussførere.
Rapport om utforkjøringsulykke med buss på E16 Steinssletta, Hole, 26. juni 2019
Sikkerheitstilråding Veg nr Ingen tilråding
Status
Lukka
Samandrag
En buss i rute med 20 passasjerer på vei fra Oslo til Hønefoss kjørte utfor veien på høyre side av veibanen. Fartsgrensen var 70 km/t på stedet. SHK mener at opplæring, rutiner og instrukser hos busselskapet kan forbedres, samt at installert førerstøttesystem i bussen kunne bidratt til å forhindre ulykken.