Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om utforkjøringsulykke på fv. 465 Vesterdalsvegen i Kvinesdal 14. juli 2019

Sikkerheitstilråding Veg nr 2020/04T

Undersøkelsen av utforkjøringsulykken i Kvinesdal 14. juli 2019 har sannsynliggjort at dersom utrykningsbilen hadde vært utstyrt med ESP (Elektronisk Stabilitets Program) ville dette bedret forutsetningene for å kunne kjøre sikkert gjennom svingen. Brannbilen var registrert ny i 2017, men visse typer brannbiler er unntatt fra kravene til ESP selv om de godkjennes som utrykningskjøretøy av Statens vegvesen. SHT mener at ESP utgjør en viktig barriere mot ulykker ved utrykningskjøring, spesielt i de tilfeller hvor sikkerhetsmarginene blir små som følge av behov for å komme fort fram.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen gjennomgår regelverk og praksis for godkjenning av utrykningskjøretøy uten ESP (Elektronisk Stabilitets Program) i lys av sikkerheten ved utrykningskjøring.

Status

Lukka

Samandrag

14. juli 2019, under utrykning til en traktorulykke, kjørte en brannbil med et brannmannskap på fem utenfor veien og kolliderte med en bergnabb. Utrykningslederen ble kastet ut av bilen og omkom som følge av ulykken.

Undersøkelsen har avdekket et forbedringspotensial når det gjelder informasjonsflyten mellom nødmeldesentralene og mannskapet i brannbilen i forbindelse med utrykningen. Undersøkelsen har også vist at fartsvalg i kombinasjon med forhold ved vegen og kjøretøyet bidro til at brannbilen havnet utenfor veibanen. Havarikommisjonen mener at manglende bruk av bilbelte var avgjørende for at ulykken ble en dødsulykke.

Undersøkelsen av denne veitrafikkulykken har avdekket to områder hvor Havarikommisjonen anser det som nødvendig å fremme sikkerhetstilrådinger som har til formål å forbedre trafikksikkerheten.