I utforkjøringsulykken på E6 ved Andelva i Eidsvoll 16. juli 2021 ble passasjeren påført alvorlige skader som følge av at midtrekkverket i rusttregt stål delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen fordi en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Undersøkelsen har vist at låsekonstruksjonen på nød-/driftsåpningene i midtrekkverket hadde svakheter ved designet som påvirket funksjonen og kunne medføre falsk låsing.
Nød-/driftsåpningsområdene i det nye rekkverket i galvanisert stål som ble påbegynt installert i 2022 på E6 mellom Dal og Kolomoen har samme design på låsekonstruksjonen som den opprinnelige løsningen, men i galvanisert utførelse.
Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen enten skifter ut låseanordningene eller forsikrer seg om at de installerte låseanordningene i nød-/driftsåpningene i midtrekkverket på E6 mellom Dal og Kolomoen fungerer, blir operert og låser seg som tiltenkt. I dette ligger også at nød-/driftsåpningene oppfyller kravene i henhold til N101 Trafikksikkert sideterreng og vegsikringsutstyr (2021).