Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om veitrafikkulykke med personbil mot midtrekkverk på E6 ved Andelva i Eidsvoll kommune 16. juli 2021

Sikkerheitstilråding Veg nr 2023/03T

I utforkjøringsulykken på E6 ved Andelva i Eidsvoll 16. juli 2021 ble passasjeren påført alvorlige skader som følge av at midtrekkverket i rusttregt stål delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen fordi en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Undersøkelsen har vist at Vegdirektoratets godkjenning av pilotprosjektet forutsatte at et inspeksjonsprogram ble utarbeidet av Statens vegvesen Region øst i samarbeid med Bruseksjonen i Vegdirektoratet, men et slikt program ble ikke utarbeidet. Vegdirektoratet fulgte heller ikke opp at inspeksjonsprogram ble utarbeidet og iverksatt av veieier. I godkjenningen fra Vegdirektoratet ble det også stilt krav om at det rusttrege materialet skulle ha samme levetid som galvanisert stål, men leverandøren måtte likevel ikke dokumentere rekkverkets levetid.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen som veimyndighet, for pilotprosjekter der nye materialer eller utstyr prøves ut, oppretter nye rutiner som sikrer at spesielle forutsetninger som ligger til grunn for det enkelte pilotprosjektet blir fulgt opp.

Status

Open

Samandrag

Ulykken 16. juli 2021 på E6 nord for Andelva oppstod da en personbil med to personer kolliderte med midtrekkverket i et nød-/driftsåpningsområde hvor en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Midtrekkverket delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen, og passasjeren ble påført alvorlige skader.

Undersøkelsen har vist at aktiv korrosjon av midtrekkverket, utformet i rusttregt stål, har ført til feiloperering ved drift og vedlikehold av den aktuelle låsen og redusert rekkverkets styrke. Statens havarikommisjon mener at rusttregt stål som materiale ikke egner seg til bruk i veiutstyr i fuktige og saltholdige veimiljø der materialet korroderer.

Undersøkelsen har videre vist at det har vært flere mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål på E6 mellom Dal og Kolomoen.

Statens havarikommisjon fremmer fire sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.